Vågar du köpa begagnad elbil? Så här ska du tänka!
Fler och fler får upp ögonen för elbilar och väljer bort fossilbilarna vid nybilsköpet. Men om man ska köpa en begagnad bil, är det dags att fundera på en elbil då också? Ja, vår granskning visar att det finns pengar att spara och att fallgroparna är få.
Intresset för nya elbilar ökar kraftigt och nu kan samma trend ses på begagnatmarknaden. Enligt Blockets statistik får en annons för en elbil i snitt 43 procent fler visningar än en bensinbilsannons och bara under perioden augusti till oktober ökade priserna för begagnade bilar med hela 25 procent.
Svenskarna har alltså börjat köpa elbilar även som begagnade och det är inte svårt att förstå varför. De elbilar som har börjat komma ut på begagnatmarknaden på senare tid är betydligt bättre och mer användbara än de få modeller som fanns för bara några år sedan. Nu går det att köpa begagnade Kia e-Niro och Hyundai Kona Electric – elbilar som faktiskt kan sägas vara bra.
Här nedan tipsar vi om femton ”bra” elbilar i olika prisklasser. I den lägsta prisklassen, bilar som kostar drygt 100 000 kronor, finns dock inga bra bilar. Renault Kangoo Z. E. till exempel, är inte en bra elbil, men i brist på konkurrens måste den räknas upp.
Alla elbilar som är så gamla att de har hunnit bli så billiga har för kort räckvidd och för dåliga laddegenskaper för att de ska fungera som ett hushålls enda bil. Se dem snarare som komplement, en bil som räcker för korta resor nära hemmet. Inte mer.
15 ”bra” begagnade elbilar
Dessa kostar cirka 120 000 kronor
1. Renault Zoe R90
2. Nissan Leaf 24 kWh
4. Kia e-Soul
5. Renault Kangoo Z. E.
Dessa kostar cirka 220 000 kronor
6. Volkswagen e-Golf 35,8 kWh
7. Nissan Leaf 40 kWh
8. Hyundai Ioniq 28 kWh
9. Renault Zoe R110
10. BMW i3 94 Ah
Dessa kostar cirka 330 000 kronor
11. Hyundai Kona Electric 64 kWh
12. Kia e-Niro
13. Peugeot e-208
14. Volkswagen ID.3 58 kWh
15. Hyundai Ioniq 38,3 kWh
Batteriet är ett orosmoln för spekulanter av begagnade elbilar. Hur länge elbilsbatterier håller är svårt att säga, forskning har dock visat att det är åldern snarare än miltalet som säger något om hur piggt batteriet är. Snabbladdning sliter också mer än långsam laddning. De flesta elbilar säljs med en garanti som säger att batteriet ska kunna leverera 80 procents lagringskapacitet upp till 16 000 mil eller 8 år. Om man vågar köpa en elbil med utgången garanti är svårt att säga, än så länge finns få så gamla elbilar med så höga miltal. Om batteriet är så slitet att det behöver bytas går det att göra, men kostnaden blir så hög att det troligtvis inte är lönt. Uttjänta elbilsbatterier är dock eftertraktade som energilagringsenheter, till exempel till solcellsanläggningar, och kan säljas vidare när de inte längre duger för att sitta i en elbil.
De tio mest sålda elbilarna mellan 2014-2020
Elbilar har en bränslekostnad på omkring två kronor per mil. Det kan diesel- och bensinbilsförare bara drömma om. Även en snål trecylindrig bensinmotor drar 0,6 liter per mil i verkligheten. Det är den prisskillnaden som ska vägas mot pristillägget du betalar för elbilen, även när det gäller begagnade bilar, och det gör elbilen attraktiv även som begagnad. Men hur är det med den andra stora kostnadsposten, värdeminskningen?
– Elbilar befinner sig i en expansiv utvecklingsfas såväl vad gäller räckvidd som laddtid, säger Karl Wahlin, analytiker på bilvärderingsföretaget bilpriser. se. Det innebär att värdet på en begagnad elbil är känsligt för konkurrens från nya och tekniskt mer utvecklade modeller. Ett flertal nya bilmärken med uteslutande elbilar i sortimentet är på väg in på den svenska marknaden, och det finns anledning att misstänka att de kommer att konkurrera med mycket attraktiva priser och privatleasingerbjudanden.
– Elbilar utgör mindre än två procent av fordonen i trafik – i antal ungefär 100 000 bilar – vilket bör betyda att det går cirka 50 fossilbilar på varje elbil till salu. I spåren av corona-pandemin har vi komponentbrist och därmed långa leveranstider, vilket gör att konkurrensen om de elbilar som finns till salu är hård – och därmed hålls priserna uppe. Tittar vi på Norge är efterfrågan och prisnivån hög trots mycket höga volymer elbilar. Sannolikt lär det dröja innan marknaden är mättad och priserna börjar sjunka, säger Karl Wahlin.
I räkneexemplen här ovan beräknar vi ägandekostnaden för tre elbilar i olika prisklasser. Alla exempel visar att en elbil är ekonomiskt förmånlig att äga även som begagnad. Trots det finns det anledning att tänka till.
Privatleasingpriserna på nya bilar är just nu så hårt pressade att det kan vara billigare att privatleasa en ny Kona Electric med det stora batteriet och högsta utrustningsnivån för 4 395 kronor. I det priset ingår dock inte försäkring och endast 1 000 mil per år.
Bra ✔ och dåligt ✘ med att köpa begagnad elbil
✔ Låg drivmedelskostnad.
✔ Stabil värdeutveckling.
✔ Låg miljöpåverkan.
✘ Batterigaranti gäller oftast 8 år eller 16 000 mil.
✘ Gammal teknik innebär oftast kort räckvidd och långsam laddning.
Ägandekostnader per år
(Baserat på 3 års ägande, 1 500 mils körsträcka per år)
Nissan Leaf 24 kWh Acenta (2013)
Mätarställning: ca 7 000 mil.
Inköpspris: 110 000 kr.
Värdeminskning år 8-11: 10 000 kr.
Kapitalkostnad: 3 850 kr.
Service och underhåll: 6 821.
Fordonsskatt: 360 kr.
Försäkring: 6 552 kr.
Bränsle: 3 420 kr. (1,52 kWh/mil, 1,50 kr/kWh)
Totalkostnad per månad: 2 583 kr.
Milkostnad: 15,50 kr.
Kommentar:
Första generationen Leaf uppdaterades 2013 och fick då en räckvidd på 19,9 mil, enligt den gamla NEDC-körcykeln. Räkna därför snarare med 12-14 mil i verkligheten, omkring 10 mil vintertid. Laddning görs med Chademo-kontakt och max laddeffekt är 44 kW vid snabbladdning och 6,6 kW vid hemmaladdning.
Volkswagen e-Golf 35,8 kWh (2019)
Mätarställning: ca 3 000 mil.
Inköpspris: 240 000 kr.
Värdeminskning år 3-6: 20 000 kr.
Kapitalkostnad: 8 400 kr.
Service och underhåll: 5 881 kr.
Fordonsskatt: 360 kr.
Försäkring: 7 944 kr.
Bränsle: 3 442 kr. (1,53 kWh/mil, 1,50 kr/kWh)
Totalkostnad per månad: 3 835 kr.
Milkostnad: 23,01 kr.
Kommentar:
Till modellår 2017 ökades batterikapaciteten i e-golf från 24,2 till 35,8 kWh och därmed ökade räckvidden till 30 mil på papperet. Räkna med drygt 20 mil i verkligheten, tillräckligt för att e-Golf ska kunna användas i högre utsträckning än Leaf. Max laddeffekt är 40 kW och e-Golf har CCS-kontakt.
Hyundai Kona Electric 64 kWh (2019)
Mätarställning: ca 3 000 mil.
Inköpspris: 340 000 kr.
Värdeminskning år 3-6: 30 000 kr.
Kapitalkostnad: 11 900 kr.
Service och underhåll: 6 759 kr.
Fordonsskatt: 360 kr.
Försäkring: 4 380 kr.
Bränsle: 3 127 kr. (1,39 kWh/mil, 1,50 kr/kWh)
Totalkostnad per månad: 4 710 kr.
Milkostnad: 28,26 kr.
Kommentar:
Kona Electric är en av de senaste årens mest sålda elbilar och det är inte svårt att förstå varför. Nästan alla svensksålda bilar har det stora 64 kWh-batteriet som ger en NEDC-räckvidd på 47 mil, knappt 40 i verkligheten. Laddeffekten är begränsad till 100 kW, något sämre än de flesta nylanserade elbilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se