I Teknikens Världs vinterdäcktest har ett vinterdäck med otillåtna egenskaper upptäckts

Vårt test avslöjar otillåtet vinterdäck med extremt dubbutstick

När vi började köpa in däck inför 2023 års vinterdäcktest dök vi direkt på en riktig nitlott. Winrun Winter-Max S1 WR60 levererades med i snitt runt 1,5 millimeters dubbutstick. Däcken är otillåtna, dessutom i dubbel bemärkelse vad det verkar.

Det räcker att känna med handflatan över det dubbade däckmönstret för att förstå – något är fel. Dubbarna sticker liksom till i handen och river på ett annat sätt än normalt.  

Det dubbade vinterdäcket Winrun Winter-Max S1 WR60 (tillverkat i Kina) var det billigaste dubbdäcket på marknaden när vi köpte in till 2023 års vinterdäcktest. När vi mäter hur långt dubben sticker ut från mönstergummit framstår resultatet som fullständigt galet – ungefär 1,5 millimeter i snitt. Längsta utsticket för en enskild dubb ligger på 2,06 millimeter och det kortaste på 0,97 millimeter. Skillnad på över en millimeter! Det låter kanske som ingenting, men är i själva verket helt enormt och noggrannheten i produktionen verkar helt frånvarande. Med så långt dubbutstick är risken att du, som ovetandes köper ett däck dubbat så här, hinner tappa flertalet av dubbarna – i värsta fall på bara några hundra mil. Och vad greppar då i isen? 

Det finns dessutom andra märkligheter med Winrun Winter-Max S1 WR60 som gör det otillåtet. Men först ska vi gå igenom vilka regler som faktiskt gäller och naturligtvis är det rörigt som tusan.

Grundregeln säger 50 dubbar per meter rullomkrets och max dubbutstick på 1,2 millimeter när däcket är nytt. Vårt däck mäter ungefär 198 centimeter i rullomkrets. Det innebär max 99 dubbar enligt grundregeln. 

Winrun Winter-Max S1 WR60 har 210 dubbar – men kan ändå vara tillåtet enligt en annan regel. Då måste däcket klara ett laboratorietest, ett så kallat ”overruntest”. Det innebär att däcket körs över en speciell stenyta ett antal gånger och slitaget på stenytan mäts. Om däcket klarar gränsvärdet så godkänns det och certifieras – med det dubbutstick och det antal dubb som gällde vid testet.

Först då är däcket tillåtet. Den finska myndigheten Traficom har ett register på alla godkända däck. Vi har kollat med Traficom och däcket Winrun Winter-Max S1 WR60 finns inte certifierat. Vi har köpt det på nätet av Däck365 och när vi kollar runt så är det fler näthandlare som erbjuder samma sorts däck. I priset vi betalade så ingår 20 kronor per däck i återvinningsavgift. Det är importören av däcket som betalar in den avgiften och det borde vara importören som är ansvarig för att däcken är tillåtna på den svenska marknaden. Vem som importerat däcken vet vi inte.

Vi kommer att gräva vidare i det här fallet. Allra mest för att det just nu verkar som att det säljs däck på den svenska marknaden som inte följer några regler alls. Lite som att ”om det är svart och runt med dubbar, så räcker det”. Samtidigt råder det brist på många däckmodeller på grund av kriget i Ukraina och exportstoppet från Ryssland. Med andra ord kan du bli tvungen att köpa det som finns tillgängligt. Men risken är mycket större än belöningen om du köper däck likt dessa och vi kommer, trots att däcket är otillåtet, låta Winrun Winter-Max S1 WR60 åka med i vinterdäcktestets alla delar. Ruben Börjesson har redan börjat köra in däcken och hans första rapport var nästan dråplig.

– Det känns precis som när jag körde vinterrally, när man kom ut på transportsträckorna med långdubb. Det kändes som att glida runt ovanpå och precis så känns Winrun-däcket, berättar Ruben Börjesson.

Räkna med att sista ordet inte är sagt i ämnet, vi återkommer i fallet.

LÄS MER:
Olagliga dubbdäck levererade till vårt test
Olagliga däck når svenska konsumenter