Verkstaden förstörde motorn – vill ändå ha betalt
Jan Axelsson i Malmö är besviken på Mekonomen. Verkstaden klantade sig när de servade hans BMW 320d. Så illa att motorn skar och fick bytas ut. Ändå vill de ha 2 260 kronor för servicen!
Jan Axelsson är besviken på Mekonomen-verkstaden RM Bil & Motor i Limhamn i södra Malmö. Han hade lämnat in sin BMW 320d från 2006 för service. Inga konstigheter alls, ett vanlig oljebyte skulle göras. På eftermiddagen samma dag hämtade han ut bilen och betalade 4 000 kronor. Sedan kom chocken.
– Efter att ha kört cirka 15-20 minuter upptäckte jag att bilen rök. I nästa sekund började motorn rusa på maxvarv. Jag försökte genast stoppa motorn utan att lyckas. Jag körde då åt sidan och stannade bilen. Motorn rusade dock fortfarande med viss ojämnhet på maxvarv. Rökutvecklingen blev enorm. Det blåste tjock vit rök ur i huvudsak avgasröret. Kupén rökfylldes med tunnare rök. Omgivningarna fylldes med tjock vit rök. Jag satt kvar i kupén och försökte upprepade gånger stanna motorn genom att trycka på stoppknappen. Dock utan resultat. Efter uppskattningsvis två minuter stannade motorn av sig själv, berättar Jan Axelsson.
En bärgare tog den till Förenade Bil, en auktoriserad BMW-verkstad i Malmö. Där konstaterades att motorn hade fyllts på med 8,5 liter olja i stället för 5,5 liter. Motorn hade förbränt motorolja vilket hade fått motorn att rusa på maxvarv tills den skurit. Jan Axelsson kände inte längre något förtroende för RM Bil & Motor och ville därför att Förenade Bil gjorde det nödvändiga motorbytet.
Efter sex veckor på verkstad är nu motorn utbytt mot en utbytesmotor.
– Men jag är väldigt besviken över att ett så stort bolag som Mekonomen inte tar mer ansvar för sina anslutna verkstäder. Jag har fått lägga ner många timmars arbete på kontakter med verkstadens försäkringsbolag. Det borde vara Mekonomens eller verkstadens skyldighet. Droppen är att verkstaden inte vill betala tillbaka pengarna jag betalade för oljebytet, säger Jan Axelsson.
Det han kräver tillbaka är 2 260 kronor, exakt det han betalade för olje- och filterbyte. Jan Axelsson menar att konsumenttjänstlagen ger honom rätt att få tillbaka pengarna eftersom servicen var felaktigt utförd.
Ingemar Modigh på RM Bil & Motor håller inte med.
– Motorn som han har fått i stället är ju nyservad, han behöver inte byta olja i den. Arbetet hade för övrigt gått mycket snabbare om han hade låtit oss göra det, säger Ingemar Modigh på RM Bil & Motor.
Din lagliga rätt mot bilverkstaden
Eftersom bilverkstäder säljer en tjänst är det konsumenttjänstlagen som reglerar förhållandet mellan verkstad och privatkunder. Så här står det i konsumenttjänstlagen.
Bilverkstaden ska
• utföra tjänsten fackmässigt.
• ta tillvara dina intressen och ge dig lämpliga råd.
• avråda dig från att låta utföra tjänsten om den inte är till rimlig nytta för dig.
• informera dig om det under arbetet framkommer behov av tilläggsarbete.
Tjänsten är felaktig
• tjänsten inte stämmer överens med vad ni har avtalat.
• om resultatet inte är fackmässigt utförd.
Reklamation
Tycker du att reparationen är felaktig måste du reklamera felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader räknas det alltid som ”rimligt”. Däremot kan du inte reklamera fel som du upptäcker senare än tre år efter det att uppdraget avslutades.
Är reparationen felaktig kan du
• hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav.
• kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad för hantverkaren.
• göra avdrag på priset. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet åtgärdat.
• häva avtalet om syftet med tjänsten är misslyckat och hantverkaren borde ha insett detta.
Dröjsmål
Om verkstaden inte hinner bli klara med bilreparationen inom den tid som har avtalats har du rätt att hålla inne betalningen. Du får välja mellan att kräva att verkstaden utför tjänsten eller häva avtalet. Dessutom får du kräva skadestånd. Du måste först reklamera dröjsmålet.
Skadestånd
Om verkstaden skadar bilen är den skyldig att ersätta skadan.
Källa: Konsumentverket
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se