Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Verkstaden ville skrota frisk motor

Motorn på Håkan Berggrens Opel Insignia dog plötsligt. Den auktoriserade Opel-verkstaden dömde ut motorn och föreslog motorbyte för 70 000 kronor. Men Håkan Berggren tackade nej och sparade över 56 000 kronor.

Håkan Berggren har en Opel Insigna 2,0 CDTI från 2016. Bilen med den 170 hästkrafter starka dieseln hade fungerat utmärkt sedan han köpte bilen av sin son för ett år sedan. Tills en dag i somras då bilen plötsligt stannade.
– Motorn bara dog, mitt i en korsning. Den var omöjlig att starta igen och jag fick kalla på en bärgare som tog bilen till en Opel-verkstad i Gävle, Thunbergs Bil, berättar Håkan Berggren.

På verkstaden tog man snabbt hand om bilen. Man konstaterade att motorn saknade kompression och informerade Håkan Berggren att det berodde på att kamremmen hade kuggat över. Skadorna var så stora att det inte var lönt att reparera motorn. ”Kamremmen kuggat” står det på räkningen för felsökningen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill