Fredrik Grufman med brevet från Teslas advokater.
Fredrik Grufman med brevet från Teslas advokater.

Verkstadslarm: Tesla kan tappa hjulen

Fredrik Grufman på Grufman Bil i Järfälla norr om Stockholm är upprörd över att Tesla nonchalerar bristerna med bilarnas hjulupphängning – ”Folk kan skadas och Tesla gör ingenting”.

Grufman Bil i Järfälla servar alla USA-bilmärken och har sett en hel del Tesla de senaste åren – många med dåliga hjulupphängningar. Men det har sällan sett så illa ut som när en svart Model S från 2016 kom in på verkstaden, med bärgare.
– Vänster bakhjul satt helt löst. Den undre bärarmen hade spräckts i delar på grund av rostande kulled, berättar Fredrik Grufman.
Den här gången hade inget allvarligt hänt. Bakhjulet hade vikt sig när kunden körde i låg fart och bilen bärgades till Grufmans bilverkstad.
Men tänk om länkarmen gått av i hög fart, på motorväg? Det hade kunnat bli ett allvarligt tillbud. 

Det är inte en unik händelse. Fredrik Grufman har reparerat flera Tesla med samma fel och bytt ut samma delar.
Att hjulupphängningarna är känsliga på Tesla har varit känt i flera år. I USA har framvagnarna för Model S och Model X drabbats av många fel som har orsakat olyckstillbud. Det har till och gått så långt att ­amerikanska NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration, har startat undersökningar av felen.
Hittills har Teslas svar till de amerikanska myndigheterna varit att det handlar om normalt slitage.
Men att nedre länkarmen spricker i delar skulle vara ”normalt slitage” köper inte Fredrik Grufman.
– Glapp i bussningen kan kallas slitage, men när länkarmen spricker handlar det inte om slitage. Det är fabrikationsfel. Det läskiga med felet är att man inte får någon förvarning som förare. Det börjar inte glappa, eller låta illa. Plötsligt bara smäller det, säger Fredrik Grufman.

Här vid hjulupphängningen kan det börja rosta och i värsta fall spricka.
Grufman har reparerat flera Tesla som haft problem med länkarmar.
1 AV 2
Här vid hjulupphängningen kan det börja rosta och i värsta fall spricka.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 2
Grufman har reparerat flera Tesla som haft problem med länkarmar.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Problemet är att bussningen börjar rosta i vårt klimat och till slut sprängs länkarmen i bitar.
Komponenterna borde bytas ut mot andra, med bättre hållbarhet och som inte rostar, menar Fredrik Grufman.
– Jag har drivit verkstad i många år och sett många tokiga konstruktioner. I min värld är det här en solklar återkallning, säger Fredrik Grufman, som för övrigt själv kör Tesla.
– Det är inget konstigt med att de borde göra en återkallning – det händer ständigt att ­tillverkare gör fel och då gör man en återkallning och rättar till felen. Det är inget konstigt med det. Det som är konstigt är att Tesla inte tar tag i saken. De här bärarmarna kan vara livsfarliga. Folk kan åka av vägen och bli skadade. Det här måste lösas nu, säger Fredrik Grufman.

Maria Lantz, kommunikationschef på Tesla i Sverige.

De Tesla-Bilar som berörs av det här felet är, möjligen, tidiga Model S tillverkade mellan 2013-2016. Senare modeller har eventuellt komponenter av bättre kvalitet.
Teknikens Värld har frågat Tesla Sverige om Tesla anser att länkarmsbrottet är slitage eller materialfel, men svaret bringar inte mycket klarhet.
– Vi kommenterar aldrig spekulationer, svarar Maria Lantz, kommunikationschef på Tesla i Sverige.

Tesla erkänner ­inget fel – men skjuter på bud­bäraren

När vi kontaktar Tesla och frågar om de har någon kommentar till bärarmsbrottet vill Teslas kommunikationschef Maria Lantz inte prata om det. ”Vi kommenterar aldrig spekulationer” blir Teslas enda svar. Men viktigare än risken för livsfarliga trafikolyckor är vad som skrivs i tidningar och i sociala medier.

Något intresse för en teknisk undersökning av bärarmen som trasades sönder har Tesla inte uttryckt. Däremot engagerade Tesla sina advokater.

Omgående författas ett brev där man kräver rättning i ledet av Fredrik Grufman. Fredrik Grufman hade nämligen berättat om felet i filmer på sociala medier och krävt att Tesla skulle ta hand om problemen.

Tesla hävdar att ”skadliga och uppenbart felaktiga uttalanden och publiceringar har beretts stor spridning”. Man skriver också att ”För Tesla framstår det som uppenbart att de felaktiga påståenden som angetts ovan är misskrediterande och skadliga för Tesla och saknar faktisk grund.”

 

Tesla kräver att Fredrik Grufman avpublicerar kritiken mot bärarmen som gått sönder och uppmanar Fredrik Grufman att ”avhålla er från att i framtiden publicera liknande och andra felaktiga och obestyrkta påståenden om Teslas produkter.”

Krav som Fredrik Grufman har känt sig tvungen att hörsamma.

– Ja, jag avpublicerade samma dag som jag fick brevet från advokatfirman. Det är inte vår kärnverksamhet att bråka med biltillverkare. Vi reparerar bilar, och inlägg i sociala medier ser vi som en utbildning av kundkretsen. Om vi framöver stöter på något som vi uppfattar som konstruktionsfel så kommer jag att ta upp det, men jag kommer att uttrycka mig mindre bombastiskt än jag gjorde i den här publiceringen, säger Fredrik Grufman.

 

Mikael Stjerna, reporter