Fredrik Grufman med brevet från Teslas advokater.

Verkstadslarm: Tesla kan tappa hjulen

Fredrik Grufman på Grufman Bil i Järfälla norr om Stockholm är upprörd över att Tesla nonchalerar bristerna med bilarnas hjulupphängning – ”Folk kan skadas och Tesla gör ingenting”.

Grufman Bil i Järfälla servar alla USA-bilmärken och har sett en hel del Tesla de senaste åren – många med dåliga hjulupphängningar. Men det har sällan sett så illa ut som när en svart Model S från 2016 kom in på verkstaden, med bärgare.
– Vänster bakhjul satt helt löst. Den undre bärarmen hade spräckts i delar på grund av rostande kulled, berättar Fredrik Grufman.
Den här gången hade inget allvarligt hänt. Bakhjulet hade vikt sig när kunden körde i låg fart och bilen bärgades till Grufmans bilverkstad.
Men tänk om länkarmen gått av i hög fart, på motorväg? Det hade kunnat bli ett allvarligt tillbud. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill