Vi räknar: är elbilen ett ekonomiskt alternativ till bensin- eller dieselbilen?
Supermiljöbilspremie på 40 000 kronor och sänkta elbilspriser med 100 000 kronor får läsare att undra om det nu inte bara är miljövänligt utan dessutom ekonomiskt att köra elbil. Teknikens Värld plockar fram kalkylatorn och räknar på elbilskostnader och bensin- samt dieselalternativen.
Mycket har hänt med elbilspriserna på bara ett par år. Nissan Leaf har gått från 369 990 kronor till 314 990 kronor, Chevrolet Volt från 461 000 kronor till 374 500 kronor.
Prisfallen har fått flera av våra läsare att undra om det i dag inte är lönsamt att köra elbil.
Här är svaret: Vi räknar på den billigaste modellen, en Volkswagen e-Up. Den har i elbilsammanhang två fördelar. Dels är den billig i inköp, dels är den extremt lätt och drar därför lite. Dessutom är det en riktig trevlig småbil.
Med en elförbrukning på lite mer än 1,17 kWh per mil i EU-cykeln är milkostnaden för bränslet bara 1,05 krona per mil. Idag är nämligen el billigt, cirka 90 öre per kWh, vilket faktiskt är en prisnivå som också kan låsas på tre år. Men i verkligheten går det inte att köra så snålt. Bara genom att sätta på kupévärmen ökar förbrukningen kraftigt. En mer verklighetsbaserad skattning av förbrukningen är drygt 1,6 kWh per mil, vilket ger en driftkostnad på 1,50 kronor per mil.
Baksidan av elbilsekonomin är värdeminskningen. Volkswagen räknar i deras leasingkalkyl med ett restvärde efter tre år på 33 procent, alltså 88 000 kronor. Eftersom man får 40 000 kronor i supermiljöbilspremie innebär det ett värdefall på 138 500, eller 46 167 kronor per år. Lägg till elkostnaden för 1 500 mil och du har en årskostnad för bränsle och värdeminskning på 48 417 kronor.
En bensindriven Up drar 0,45 liter per mil i EU-körcykeln, vilket i praktiken innebär 0,60 liter per mil. Med ett bensinpris på 15 kronor per liter kan vi kalkylera med en bränslekostnad på 9,00 kronor per mil, eller 13 500 kronor per år.
Med ett nypris på 109 900 kronor och en restvärdesprognos på 47 procent får den bensindrivna Up en årlig värdeminskning på 19 416 kronor. Årskostnaden för bensin och värdeminskning stannar alltså på 32 916 kronor.
Räknat på bara värdeminskning och bränsle vinner alltså bensindrivna Up med cirka 16 000 kronor per år.
Laddhybrider har enligt experterna på Bilpriser.se bättre procentuellt restvärde, men på grund av höga nypriser blir värdefallet drygt ändå.
Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid (PHEV) kostar 419 900 kronor och beräknas ha 44 procent i restvärde räknat på tre år och 6 000 mil. Det innebär en årlig värdeminskning på 64 967 kronor. Lägg till bränslekostnaden, som kan beräknas till 7,25 kronor per mil om man kör lika mycket på el och på bensin varje år. Totalt 79 467 kronor per år för 2 000 mil.
Billigaste diesel- och fyrhjulsdrivna versionen av Outlander kostar 299 800 kronor. Med 50 procent i restvärde blir den årliga värdeminskningen 49 967 kronor. EU-förbrukningen är 0,54 liter per mil, men vi räknar med 0,65 liter per mil vilket ger 9,75 kronor per mil. Totalt 69 467 kronor per år.
För att det ska bli lika mellan de två Outlander-versionerna krävs att du kör minst 2 000 mil på el och bara ett fåtal mil på dyr bensin.
Slutsatsen blir att nya el- och laddhybrider fortfarande är ett dyrare alternativ än bensin- och dieselmodeller. Det är värdeminskningen som raserar kalkylen. Som tjänstebilar är de dock ekonomiskt fördelaktiga genom rabatter på förmånsskatterna, och det är också uteslutande på företagsmarknaden elbilarna säljs.
När dessa företagsbilar kommer ut på begagnatmarknaden om tre år är de dock intressanta även för privatköpare. En tre år gammal e-Up kan då förmodligen köpas för 88 000 kronor.
Den årliga värdeminskningen för en begagnad e-Up stannar vid 16 000 kronor, och med en elbränslekostnad på 1,50 kronor per mil stannar totalkostnaden på 18 250 kronor. Med värdeminskningen nästan i nivå med bensinmodellens vinner e-Up den kommande begagnatjämförelsen.
Ekonomi – elbil vs bensinbil och dieselbil
Volkswagen e-Up (elbil)
Pris: 266 500 kr minus 40 000 kr (supermiljöbilspremie)
Restvärde: 33 procent
Årlig värdeminskning: 46 167 kr
Bränslekostnad: 2 250 kr (beräknat på 1,50 kr/mil)
Totalt 1 500 mil: 48 417 kr
Volkswagen Up (bensinbil)
Pris: 109 900 kr
Restvärde: 47 procent
Årlig värdeminskning: 19 416 kr
Bränslekostnad: 13 500 kr (beräknat på 9,00 kr/mil)
Totalt 1 500 mil: 32 916 kr
Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid (laddhybrid)
Pris: 419 900 kr minus 40 000 kr (supermiljöbilspremie)
Restvärde: 44 procent
Årlig värdeminskning: 64 967 kr
Bränslekostnad: 14 500 kr (beräknat på 7,25 kr/mil (snitt av el 2,50 kr/mil och bensin 12 kr/mil))
Totalt 2 000 mil: 79 467 kr
Mitsubishi Outlander 2,2D 4WD (dieselbil)
Pris: 299 800 kr
Restvärde: 50 procent
Årlig värdeminskning: 49 967 kr
Bränslekostnad: 19 500 kr (beräknat på 9,75 kr/mil)
Totalt 2 000 mil: 69 467 kr
Elbilsekonomi handlar i huvudsak om värdeminskning och bränslepriser, därför har vi fokuserat på detta, och bortsett från eventuella skillnader i service och reparationer. Elbilarna är dessutom skattefria i fem år och har vissa förmåner som till exempel gratis el på vissa laddstolpar och fri parkering. Den stora fördelen – miljönyttan – är det svårt att sätta ett pris på.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se