Volvos bilar fortfarande bland de sämsta
Trots att Volvo har lyckats vända de senare årens ihållande trend med att sjunka allt djupare är det fortfarande bottenkänning.
J.D. Powers pålitlighetsindex ”U.S. Vehicle Dependability Study” är en årligt återkommande undersökning där tiotusentals amerikanska bilägare rapporterar hur deras tre år gamla bilar har fungerat sett till pålitlighet. I år är det alltså bilar av årsmodell 2017 som har varit under lupp.
J.D. Power sammanställer sedan en lista med samtliga bilmärken i undersökningen som rangordnas efter antal upplevda problem per 100 bilar.
Medelbilen i år har 134 upplevda problem per 100 bilar. Det är bättre än någonsin. I fjol låg siffran på 136 och året dessförinnan var siffran 142. 2017 var den så pass hög som 156 problem per 100 bilar. Den positiva trenden håller alltså i sig.
– Trots ökad användning av komplex fordonsteknik fortsätter pålitligheten att förbättras. Det är ingen tvekan om att treåriga fordon i dag är bättre byggda och mer pålitliga än fordon med samma ålder var tidigare. Men den snabba introduktionen av teknik ökar trycket på pålitlighet, så det vore inte förvånande att se att problemnivåerna hållas konstanta, eller till och med ökar, under de närmaste åren, säger Dave Sargent på J.D. Power.
Lexus vs Genesis
Lexus har rankats som etta åtta år i rad, mellan 2012 och 2019. Inget annat märke har kunnat rå på dem även om Porsche och Toyota har varit nära. Men i år har Toyotas premiummärke, alltså Lexus, fått abdikera från tronen. In på listan har nämligen ett nytt märke tagit sig och det blev genast en placering i absoluta toppen. Märket det rör sig om är Hyundais premiummärke Genesis. Att Genesis inte har inkluderats i rankingen tidigare år beror på att märket är ungt. Första årsmodell med Genesis är 2017, det vill säga den årgång som årets undersökning använder som underlag.
Lexus kan däremot nöja sig med att de har den mest pålitliga bilmodellen av alla biltillverkare. Med endast 52 rapporterade problem per 100 bilar är Lexus ES ohotad etta, dessutom med bättre ranking än vad någon annan bil lyckats med sedan J.D. Powers pålitlighetsindex introduktion 1990.
PROV: Vi kör nya Lexus ES 300h
Genesis har inte bara lagt beslag på förstaplatsen, de har även gjort det i stor stil. Genesis-ägarna har rapporterat om 89 problem per 100 bilar, betydligt färre än senaste årens listettor. Att Lexus förbättrade fjolårets 106 till årets 100 rapporterade problem per 100 bilar hjälpte alltså inte för att behålla förstaplatsen.
Jätteras för Infiniti
Medan andra asiatiska premiummärken (Lexus och Genesis) ligger bra till gör inte ett annat det, nämligen Nissans premiummärke Infiniti som tidigare år har legat väldigt högt upp i listan. I år har märkets rapporterats med 155 problem per 100 bilar (från tidigare 128) vilket gör att Infiniti nu klassas som betydligt sämre än medelbilen.
Buicks omkörning
Intressant i listan är att både Porsche och Toyota har fått flytta ned var sitt hack eftersom Buick har klättrat i listan tack vare betydligt färre rapporterade problem än i fjol. Porsche har också färre rapporterade problem, för Toyota är det dock tvärtom och det japanska märket går därför mot trenden i branschen.
TEST: Begagnad Toyota Avensis
Flera andra bilmärken har tagit kliv uppåt i listan, exempelvis Volkswagen som i år, tack vare 116 rapporterade problem per 100 bilar, ligger en bra bit framför medelbilen. I fjol var Volkswagens siffra 131, endast fem bättre än medelbilen. Volkswagen nosar nu Toyota i bakre stötfångaren.
TEST: Begagnad Volkswagen Passat GTE
Volvo med fortsatt bottenkänning
Även Volvo har gjort framsteg efter att ha tappat under ett par års tid. 2017 låg Volvo bättre till än medelvärdet i branschen, men i fjol var det rejäl bottenkänning då det svenska bilmärket placerade sig på tredje plats från botten sett. Detta på grund av 204 rapporterade problem per 100 bilar, vilket bara överträffades av Land Rover och Fiat.
TEST: Begagnad Volvo V90
I år har Volvo rankats med 185 rapporterade problem per 100 bilar, en tydlig förbättring jämfört med i fjol. Det räcker dock bara till att placera sig ett snäpp högre upp på listan i och med att andra märken också gjort fina framsteg, exempelvis Fiat. Volvo ska framför allt tacka Jaguar, som har tappat rejält från i fjol, för att de i år inte ingår i bottentrion.
Suvar och crossovers
J.D. Power rapporterar att suvar och crossovers fortfarande dras med fler rapporterade problem än andra biltyper, men att avståndet minskar. Suvar och crossovers rankas i år med 134 rapporterade problem per 100 bilar medan mer traditionella personbilar ligger på 127.
TEST: Begagnad Mercedes E-klass Kombi
Infotainmentsystem mest struliga
Det är inte drivlinekomponenter som bilägare rapporterar som mest problematiska, i stället är det ljud-, kommunikations-, underhållnings- och navigationssystem som återigen ligger i topp vid problemrapporteringen. Det har förvisso blivit bättre (2,3 färre rapporterade problem per 100 bilar än i fjol). Framför allt är det röststyrning, Bluetooth-sammankoppling och navigation som många ägare efter tre års ägande fortfarande anser vara struligt.
Notera att fjolårets bottenmärke, Fiat, har lämnat över den föga smickrande placeringen till Land Rover. Fiat har nämligen skärpt sig rejält, från förra årets 249 till årets 160 rapporterade problem per 100 bilar.
Elbil i topp
För första gången har en elbil lyckats erövra platsen som mest pålitliga modell inom ett segment – Nissan Leaf i kompaktbilssegmentet.
I tabellen nedan ser du vilka bilar som rankas som mest pålitliga i respektive segment (observera att segmentindelningen är annorlunda jämfört med vad vi i Europa är vana vid).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se