Läderlappens första Batmobil till salu
Är du såld på Batmobil är det den första, den riktiga, du ska ha. De moderna varianterna är inget att satsa på. Just nu är originalet från 1966 till salu.
Korta fakta om Batmobil
Årsmodell: 1966.
Motor: Ford V8 på 6,4 liter.
Transmission: 3-stegad automat.
Längd: 574 cm.
Bredd: 229 cm.
Höjd: 122 cm.
Tjänstevikt: 2 041 kg.
Du kanske är för ung för att veta vem Läderlappen är? Innan Batman hette just Batman i Sverige var det under namnet Läderlappen han var känd. Namnet kanske låter lite konstigt, men är det egentligen inte alls efter läderlappar är en familj inom arten fladdermöss. Så speciellt långsökt var det alltså inte.Nog om namnet. Läderlappens, eller Batmans, första bil från den klassiska serien från 1960-talets andra hälft är nu till salu. Bilen, som förmodligen är mer känd än någon annan filmbil i världen, är baserad på en konceptbil vid namn Lincoln Futura som visades upp på bilsalonger 1955. Ford, som äger biltillverkaren Lincoln, var inte speciellt sugna på att behålla konceptbilen utan sålde den 1965 för en dollar till George Barris, mannen som designade denna första Batmobil. Ett bra köp för honom med tanke på att konceptbilen med dagens penningvärde kostade motsvarande nästan 20 miljoner kronor att bygga. Bygget stod italienska Ghia i Turin för.Nu är den alltså till salu, Batmobil nummer ett – originalet – med V8-motor på 390 kubiktum (6,4 liter) och treväxlad automatlåda. Men några låga priser kan vi inte räkna med på auktionen. Många gånger finns det ett estimerat värde i samband med auktioner, men inte för denna Batmobil. I stället får vi gå på prislappen som gällde senast den gick på auktion. Det var 2013 när George Barris sålde den för motsvarande 39 miljoner kronor.Missa inte bildgalleriet och framför allt inte den tio minuter långa filmen med just denna Batmobil. Du hittar allt ett kvarts ögonkast längre ned.
https://youtu.be/uerDqAIjinsGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se