Leker polis i trafiken – blockerar två filer
Nu ska du få se någonting som sannolikt gör dig förbannad. Förmodligen har du upplevt det själv – när andra bilister (eller du själv?) utnämner sig själva till trafikpoliser.
Personer som låtsas vara en form av självutnämnda trafikpoliser står inte högt i kurs hos många, det har vi tydligt märkt under åren här på teknikensvarld.se i samband med YouTube-klipp. Nu är det dags för ännu ett sådant filmklipp och frågan är om inte detta tar priset. Efter bara en kort stunds tittande börjar det så smått ryka ur öronen av ilskan som frodas inombords.Det hela utspelar sig på brittiska motorvägen M62 där det på platsen är fyra filer. Tidigare har det några kilometer längre fram varit någon form av vägarbete som gör att de två yttre filerna (de båda högra eftersom det är i Storbritannien) har varit avstängda och bilisterna har därmed fått samsas om endast två filer, vilket också skyltningen visat – tre kilometer tidigare. Men bilisterna är än så länge inte i närheten av vägarbetsplatsen, som alltså inte längre finns.Det råder hastighetsbegränsning om 40 mph (64 km/h) på platsen – i samtliga fyra körfält. Det rullar sakta i de tre inre, i ytterfilen går det däremot undan.En liten lucka bildas mellan ”kamerabilen”, som vi följer med i, och bilen framför. Plötsligt kör en Kia Carnival ut i ytterfilen. Inte för att haka på i flödet i den mer snabbgående filen utan för att blockera. Föraren av denna bil anser klart och tydligt att
”här ska banne mig ingen komma förbi, alla ska rätta in sig i ledet!”. Föraren pekar tydligt med hela armen att ”ni i ytterfilen ska in i de övriga filerna”.
Kia-föraren kör långsamt, långsamt och bakom bildas enligt uppgift en kö på hundratalsbilar. Det tutas och andra förare går fram och är förbannade på Kia-föraren, men inget hjälper.
Plötsligt får Kia-föraren hjälp av en förare i en Ford Kuga som gör samma sak, blockerar trafiken i näst yttersta filen. De kör parallellt med varandra och blockerar än fler bilar och frustrationen hos förarna bakom blir så klart enorm.
Vägen framför, två filer, ligger öde och tom över en lång sträcka. Helt förkastligt att inte använda dessa båda filer för att göra filbytena sömlösa över en så lång sträcka som möjligt. Det är ju inte direkt så att det är 50 meter kvar till vägarbetet (som alltså inte finns) och folk retar sig på andra som tränger sig in i rätt fil i sista sekund.
Till sist upptäcker den självutnämnda trafikpolisen (en trafikpolis skulle dock förmodligen aldrig agera så här huvudlöst) att han har haft fel hela tiden. Det råder 40 mph (64 km/h) i samtliga fyra filer, vilket påtalades tidigare utan gehör, och det finns inget vägarbete längre. Han kör bort från ytterfilen som återigen får fri lejd– efter tio minuters blockerande!
Imponerande är att ingen av de andra förarna brusade upp så kraftigt att handgemäng uppstod.
Det ska tilläggas att det finns de som anser att beteendet i filmen är rätt. Då måste vi också påminna om flytet i trafiken, som är A och O om det över huvud taget ska fungera. Blixtlåsprincipen, någon som kommer ihåg den? Blir till exempel två körfält ett ska blixtlåsprincipen användas, det vill säga en bil i höger fil (svensk trafik, inte brittisk) ska skapa en lucka framför sig så att en bil i vänster fil ska kunna glida in i den. Bakomvarande bil i höger fil skapar ännu en lucka, bakomvarande bil i vänster fil glider sömlöst in i luckan. Som ett blixtlås häktor (hakar). Blixtlåsprincipen behöver inte tillämpas flera kilometer innan antalet filer reduceras utan över en längre sträcka till dess att hindret, eller vad det kan vara, nås. Annars går ju en stor del oanvänd väg till spillo i onödan.
Trafikförordningen kap 3, 16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se