Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Apple vill närma sig bilbranschen ännu mer och utveckla CarPlay. En ny programvara kan visas i en bil i slutet av nästa år.
Apple vill närma sig bilbranschen ännu mer och utveckla CarPlay. En ny programvara kan visas i en bil i slutet av nästa år.
Apple vill närma sig bilbranschen ännu mer och utveckla CarPlay. En ny programvara kan visas i en bil i slutet av nästa år.
Apple vill närma sig bilbranschen ännu mer och utveckla CarPlay. En ny programvara kan visas i en bil i slutet av nästa år. Foto: Apple Inc / Shutterstock

Apple redo med ny CarPlay i slutet av nästa år

Apple CarPlay och Android Auto är ett måste i en ny bil 2022. Och Apple har insett att bilbranschen törstar efter mer.

Nästa år kan vi se den första bilen med en rejält uppdaterad version av CarPlay.

Det var under Apples stora teknikkonferens tidigare i veckan som den amerikanska tech-giganten avslöjade planerna på nästa generation av CarPlay. Enligt Apple kommer nya CarPlay att interagera mer med bilen och det ska utvecklas en rad nya tjänster och funktioner till bilarna.

I dag används CarPlay mest för att spela musik eller podcasts direkt från din telefon in i bilens ljudanläggning. Men framtidens CarPlay ska kunna så mycket mer. Apple vill vara med och styra och presentera allt som händer på bilens digitala skärm.

För att klara det måste Apple samarbeta mer med biltillverkarna, något som tillverkarna bromsat en aning av rädsla för att släppa in stora Apple allt för långt in i bilindustrin.

Enligt Apple förs förhandlingar med en rad tillverkare om att införa nya Apple CarPlay från och med hösten 2023. När Apple visade sitt nya system under konferensen syntes varumärken som Ford, Mercedes, Audi och Porsche flimra förbi.

I bakgrunden finns framtidens självkörande bilar och det är kontrollen av dem som Apple i mångt och mycket är ute efter. Det handlar också om vem som ska ha kontroll över kontakten med kunden, det vill säga föraren eller bilägaren. Den kontakten är viktig för både Apple och biltillverkarna. Samtidigt vet tillverkarna hur långt efter Apple de är inom digitaliseringen och informationsteknik och att många kunder klagar på att enkla funktioner som navigering och röstkontroll inte fungerar lika bra som på någons telefon.

I Kina finns rapporter om att unga bilköpare väljer nya kinesiska bilmärken i stället för de etablerade märkena bara för att uppkopplingen och de digitala tjänsterna är så mycket bättre där Apples märke syns.