Åtta biljättar överens om laddkabel
Nu har biltillverkarna kommit överens –åtminstone åtta av dem. Från och med 2013 kommer sladden på bilden bli industristandard för framtidens laddstationer för elbilar.
Det är Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen som kommit överens om hur sladden och kontakten ska se ut till framtidens elbilar och laddhybrider. Värt att notera är att de profilerade elbilsvurmarna Renault-Nissan eller Toyota inte är med på tåget.
Kontakten har tagits fram av amerikanska Society of Automotive Engineers, SAE och Institute of Electrical and Electronics Engineers, IEEE. Fram till nu har elbilar som till exempel Volvos och Nissans laddhybrider fått ström via en SAE J1772-sladd men den nya kontakten kombinerar enfas växelström, trefas växelström, likström och snabbladdande likström.
Laddstationer som har J1772-kontakter går att modifieras för att passa den nya kontakten. De nya kontakterna kommer finnas i handeln från slutet av 2012 och från och med nästa år blir konakten alltså industriell standard för elbilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se