Foto: Audi AG

Audi utvecklar partikelfilter för elbilar

Audi ska i ett pilotprojekt tillsammans med Mann+Hummel utveckla partikelfilter för elbilar. Det ska inte filtrera partiklar ur bilen förstås, utan ska samla upp omgivningens smuts. Syftet är att förbättra luftkvaliteten i städer i framtiden.

Bilar orsakar luftföroreningar på flera sätt än genom sitt drivsystem, framför allt gör däck- och vägslitage att skadliga partiklar bildas i luften. Det är något som i framtiden kan förvärras med elbilar, eftersom de är tyngre och i allt större utsträckning kommer med större hjul.

Därför har Audi startat ett pilotprojekt med leverantören Mann+Hummel som går ut på att utveckla ett sorts partikelfilter för elbilar. Projektet lanserades 2020 och har två år kvar av sin utsatta tid, man har alltså redan hunnit testa filtret på testfordon – än så länge har man testat på Audi e-tron.

Filtret är integrerat i bilens befintliga luftflöde framför kylaren, för att underlätta monteringen. Filterelementet styrs via det omkopplingsbara kylliftintaget och den mekaniska funktionen är jämförbar med en dammsugare. Likt filtret i en dammsugare kan alltså dammpartiklar fastna i filtret, men luften fortfarande strömma genom det.

LÄS OCKSÅ: Audi RS Q3 fyller 10 år – specialutgåva byggs 

Förutom att fungera medan bilen körs vill man att det ska gå att filtrera partiklar även under stationär laddning. Då ska en fläkt som redan finns monterad i elbilen kunna transportera luft genom kylaren. Det skulle vara idealiskt för stadsmiljöer, menar Audi, där partikelhalterna är betydligt högre än på landsbygden.

De tester som Audi har utfört hittills visar att filtren efter 5 000 mil inte påverkat bilen negativt. Och effektiviteten? Det beror förstås på under vilka förhållanden filtret används. Men det visade sig att man kunde filtrera bort väldigt mycket partiklar – exakt hur mycket avslöjar man inte.

Det är inte första gången en biltillverkare försöker förbättra luftkvaliteten från föroreningar. Volvo försökte med en liknande historia för snart 20 år sedan. De använde en slags kemikaliebeläggning på kylaren som fungerade som katalysator och renade luften från ozon. Man slutade dock med det 2006 för att det inte blev ett tillräckligt konkurrensmedel. Det återstår att se om Audis satsning ger bättre effekt.