Autoliv utvecklar automatisk vakuumbromsplatta – ska rädda liv
Svenska Autoliv har utvecklat en ny sorts autobroms. En platta som sugs fast mot marken ska korta bromssträckan med hela 40 procent.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Under drygt ett år har den nya tekniken testats i hemlighet på bilar vid Autolivs anläggning i Vårgårda. I morgon, 11 juni, kommer tekniken att premiärvisas på testbanan AstaZero utanför Borås. Redan nu kan vi dock visa en film som demonstrerar funktionen.
Bromsplattan har en yta på 0,3 kvadratmeter och monteras strax bakom bakaxeln. Systemet är hopkopplat med autobromsen och när denna aktiveras fälls även plattan ner vilket endast tar en tiondels sekund. En slags pumpanordning skapar ett undertryck, alltså inte vakuum i den fysikaliska termens rätta bemärkelse, mot vägbanan och ger ett marktryck extra på 15 000 newton, eller drygt 1 500 kg.
Tack vare plattan kan bromssträckan, enligt Autoliv, kortas med så mycket som 40 procent och ska fungera i hastigheter upp till 70 km/h, även på våt asfalt och eller is.
Autoliv poängterar att systemet fortfarande är ett forskningsprojekt och att de ännu inte har några beställningar på systemet, även om de har inlett diskussioner med några ej namngivna biltillverkare. En utmaning är att motverka falsklarm så bilen inte tvärnitar i onödan, men om Autoliv får igång ett samarbete bedömer de att systemet kan finnas på marknaden inom fem år. Då förhoppningsvis i ett mer kompakt format än dagens prototyp.
Autoliv har döpt systemet till ”Torricelli-bromsen” efter den italienska vetenskapsmannen Evangelista Torricelli som i början av 1600-talet var den förste forskaren att skapa vakuum.
Liknande teknik testades redan under 1970-talet inom Formel 1 av Brabham-stallet. Brabham BT46B, även kallad "fläktbilen", hade en stor fläkt som helt enkelt sög fast bilen mot underlaget. En teknik utvecklad av ingen mindre än Gordon Murray, mannen bakom McLaren F1
."Fläktbilen" kördes av Niki Lauda på Anderstorp 1978 men förbjöds strax därefter då bilen ansågs vara alldeles för överlägsen. Lauda vann med över en halv minuts marginal. Nedan kan du se en video om "fläktbilen".
https://youtu.be/pukIEuzgd3UAutolivs pressmeddelande 150611
Autoliv presenterar nu ett helt nytt vakuumbaserat nödbroms-system – den s.k. Torricelli-bromsen. Systemet är framtaget med syfte att radikalt minska stoppsträckan för aktiva bromssystem, s.k. Autonomous Emergency Braking (AEB), med så mycket som 40 procent. Detta är en innovation som kan komma att höja trafiksäkerheten betydligt, framförallt i stadsmiljöer.
Tester har visat att den s.k. Torricelli-bromsen – ett vakuumbaserat bromssystem med en platta under fordonet – reducerar stoppsträckor med nästanl 40 %, i hastigheter upp till 70 km/h.
Torricelli-bromsen är namngiven efter1600-talets vetenskapsman Evangelista Torricelli, mest känd som den förste forskaren att dokumentera vakuum och för mannen som uppfann barometern. Det nya bromssystemet är framtaget hos Autolivs forskningsanläggning i Vårgårda.
Många olyckor förorsakas av för sena inbromsningar med för liten kraft. Därför erbjuder många biltillverkare idag s.k. Autonomous Emergency Braking (AEB)-bromssystem, dvs. system där fordonet automatiskt bromsar vid fara. Torricelli-bromsen revolutionerar effektiviteten i sådana system genom att dramatiskt minska stoppsträckan.
Rent tekniskt är Torricelli-bromsen kopplad till AEB-systemets kamera- och radarsystem, vilket i sin tur är riggat för att upptäcka faror och hinder i körbanan. Denna patenterade lösning använder sig av en 0,3m2 vakuumplatta under bilen, som aktiveras på 0,1 sekund och ger s.k. downforce – dragningskraft ner i körbanan – med 15 000 Newton. Detta oberoende av typen av fästet mellan däck och underlag i övrigt.
På så sätt reduceras stoppsträckan med upp till 40 % på våt och torr asfalt samt isigt underlag.
Autoliv har satt en maxgräns vid 70 km/h för systemets aktivering. Detta pga. den stora effektivitet och bromskraften i systemet. Det innebär att systemet främst blir användbart i urbana miljöer, där t.ex. olyckor med cyklister eller ouppmärksamma barnfotgängare kan undvikas.
”Även om det ännu är flera steg kvar innan vi kan se Torricelli-bromsen i fullskalig produktion, så är detta ett tveklöst och tydligt exempel på hur innovationer radikalt kan förbättra trafiksäkerheten och rädda liv, framförallt i urbana miljöer”, säger Ola Boström, forskningschef hos Autoliv Research i Vårgårda.
De stora biltillverkarnas största hinder för att implementera Torricelli-bromsen in i sina säkerhetssystem redan idag, är att systemet helt enkelt är för kraftfullt. För att kunna komplettera det befintliga bromssystemet krävs nämligen även att man implementerar andra produkter såsom t.ex. bältespännare – pga. av Torricelli-bromsens starka bromskraft.
”Jag vill inte spekulera kring huruvida branschen är redo att implementera Torricelli-bromsen eller inte, men vi har till dags dato visat upp systemet för ett antal aktörer och intresset är påfallande stort. En anledning som faktiskt talar för en snabbare introduktion på marknaden är att biltillverkarna i allt ökande utsträckning konkurrerar om kunderna utifrån kvaliteten och effektiviteten i sina säkerhetssystem”, avslutar Ola.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se