Batterier kan bli osynliga när bilen blir batteriet
Batterier kan komma att bli osynliga. Vanligast i dag är att elbilen har ett stort platt batteri i golvet. I framtiden kan själva bilen bli batteriet.
Elon Musk är duktig på marknadsföring, det måste man ge honom. På Teslas Battery Day i september visade han en typ av batteri som kan integreras i bilens chassi och ge batteriet två uppgifter, lagra energi och utgöra en del av den bärande strukturen. Tesla själva menade att det sänker totalvikten med tio procent och därmed också förlänger elräckvidden. ”En revolution”, som Musk kallade det.
Men för batteriforskarna är tekniken inte ny. Redan för åtta år sedan lyckades professor Leif Asp, materialspecialist på Chalmers i samarbete med KTH och ett antal europeiska forskarkollegor att bygga strukturella batterier i en Volvo S80. Men vad är ett strukturellt batteri?
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se