Bilförare anser att fler laddstolpar är viktigast för att nå klimatmålen. Foto: Shutterstock / Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Bilister: Kapa utsläppen med fler laddstolpar och miljöbonus

Bilförare har fått svara på hur de anser att man ska minska utsläppen från transportsektorn och på önskelistan finns bland annat en skrotningspremie och ökade miljöbilspremier. Den sämsta åtgärden tycker konsumenter är höjd bränsleskatt.

Nyligen meddelade regeringen att den så kallade miljöbonusen tas bort. Många bilförsäljare drabbades av panik och höll nattöppet för att hinna sälja så mycket bonusberättigade bilar det sista dygnet. 

Beskedet har minst sagt varit en vattendelare. Vissa anser att man aldrig skulle ha gett miljöbonus från början, medan andra menar att det är ett viktigt incitament för bland andra tjänstebilsförare och privatleasare. Huruvida miljöbonus (och malus, som är den andra delen av systemet) faktiskt påverkar miljön och utsläppen råder det också delade meningar om.

LÄS OCKSÅ: Danske Bank: ”Ett års försäljning – på en dag!” 

Nu har Sifo gjort en undersökning på uppdrag av Preem där man frågat bilägare om hur de tycker att man ska minska just utsläppen från transporter. Och där är miljöbilspremier en av de viktigaste åtgärderna.

Mest efterfrågat är dock, föga förvånande, fler laddstolpar (72 procent svarade det). Nästan lika många av de tillfrågade (71 procent) tycker att det ska införas en skrotningspremie för bilar med höga utsläpp. På tredje plats kommer frågan och miljöbilspremier (56 procent). I botten finns höjd bensin- och dieselskatt (15 procent) och minskade infrastruktursatsningar (15 procent).

Topp fem åtgärder

1. Ökat stöd för fler laddstolpar (72 procent)

2. Skrotningspremie för bilar med höga

utsläpp (71 procent)

3. Ökade miljöbilspremier (56 procent)

4. Behålla reduktionsplikten (41 procent)

5. Miljözoner och andra förbud mot biltrafik (39 procent)

– Biltrafiken står för betydande utsläpp i dag och det krävs betydligt fler och snabbare insatser för att minska bilarnas klimatpåverkan. Här ser vi att bilisterna är positiva till insatser som gör det lätt att göra rätt medan åtgärder som ökar kostnaderna får tummen ned, säger Katarina Thorling, chef hållbarhetsutveckling på Preem, i ett pressmeddelande.

En annan vattendelare i det här är reduktionsplikten. 41 procent av de svarande tycker att det är en bra åtgärd och 36 procent tycker inte det. Resten har ingen åsikt. Bland personer som inte har tillgång till bil är stödet högre, 61 procent.

– Förnybara flytande drivmedel, tillsammans med elektrifieringen, är den snabbaste och mest effektiva vägen att säkerställa en hållbar omställning av transportsektorn, och hittills har reduktionsplikten spelat en avgörande roll för omställningen från fossilt till förnybart, anser Katarina Thorling.

Botten fem åtgärder

6. Stöd till ombyggnad av bilar så de kan

drivas med etanol (36 procent)

7. Fler och/eller höjda trängselskatter (28 procent)

8. Höjd fordonsskatt för bilar som drivs med

fossila bränslen (22 procent)

9. Minskade infrastruktursatsningar för

biltrafiken (15 procent)

10. Höjd bensin- och dieselskatt (15 procent)