BMW: Bättre behålla bil än köpa ny
Människans slit-och-släng-mentalitet är allt mer ifrågasatt, till och med hos biltillverkarna. Visserligen är det BMW:s hållbarhetschef som yttrar orden om att behålla gammalt är miljömässigt bättre än nytt.
Under ett seminarium om cirkulär ekonomi närvarade BMW:s arbetsledare för hållbarhet, Monika Dernai, som för åhörarna i London berättade om bilindustrins roll i minskat resursslöseri och att den kan främja bilägare att hålla befintliga bilar fräscha längre i stället för att ständigt köpa nya.
– Vi måste verkligen tänka på att förlänga livslängden hos bilar – inte ha en begagnad marknad där man säljer bilar till varandra, utan kanske tar en bil och förlänger dess livslängd. Tanken kan vara att man fräschar upp inredningen, sa hon, enligt AutoExpress, och fortsatte:
– Vi behöver ny kunskap för eftermarknaden och designa bilar så att stolen kan tas bort och en fräsch stol kan placeras – då är det en begagnad bil som ser ut som en ny bil. Den kan ha samma ägare, som sedan inte köper en ny bil, men vi har fortfarande en affärsmodell som BMW och hela samhället tjänar på.
Klimatneutralitet
En ny bil, även en elbil, har redan innan den börjar rulla släppt ut stora mängder växthusgaser. Det är bland annat tillverkningsprocesserna som är orsaken. Helt utsläppsfria tillverkningsprocesser kan vi sannolikt bara drömma om, men många biltillverkare pratar i stället om klimatneutralitet, alltså att absorbera eller förhindra utsläpp av exempelvis koldioxid i samma omfattning som den mängd koldioxid företaget släpper ut. Dock ligger det ganska långt fram i tiden. Till exempelvis har Polestar som mål att nå dit år 2040 och Audi har som mål att vara där 2050, samma årtal som EU har satt upp som mål enligt det som kallas Europeiska gröna given.
Men redan har framsteg gjorts. Samtidigt som bilarna på vägarna släpper ut allt mindre växthusgaser och andra partiklar, tack vare lägre förbrukning, bättre rening och elektrifiering, har tillverkningen av fordon miljömässigt effektiviserats. Enligt siffror från europeiska bilbranschorganisationen ACEA har koldioxidutsläppen per tillverkad bil i EU minskat med 25,4 procent mellan 2006 och 2021.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se