BMW börjar samla och dela information om bilen
BMW CarData heter märkets nya tjänst som innebär att informationen om bilen samlas in och överförs till servrar. Därifrån kan information vidareförmedlas till både BMW och tredje part.
Den 30 maj 2017 började nya tjänsten BMW CarData att fungera i Tyskland. Andra marknader kommer efter hand att få ta del av tjänsten. BMW CarData går ut på att information om BMW-bilar samlas in för att underlätta för bilägarna i ett senare skede. Information så som körsträcka, bränsleförbrukning och annat skickas från bilen och lagras på BMW:s egna servrar. BMW nämner inte om känsligare uppgifter så som position, hastighet, gaspådrag, rattrörelser och liknande uppgifter lagras.
Uppgifterna som lagras ska enligt BMW gagna bilägaren genom att exempelvis kunna leda till lägre (eller kanske högre) försäkringspremie baserad på bilkörningen (med andra ord bör information så som hastighet, gaspådrag, position och liknande också övervakas för att verkligen göra skillnad hos försäkringsbolagen).
En annan fördel BMW nämner med tekniken är snabbare handläggningstider hos verkstaden som med informationen till hands ska kunna beställa rätt reservdelar redan innan bilen anländer till dem.
I framtiden är det också tänkt att informationsinsamlandet ska kunna leda till mer personliga infotainmentsystem och skräddarsydda tjänster.
BMW säger att CarData är helt transparent genom att inte dölja något för bilägaren. Enligt dem är det bilägaren som är i kontroll över vad som lämnar bilen och till vem genom att godkänna eller inte godkänna informationsutlämnandet, ungefär på samma vis som det fungerar i exempelvis operativsystem och webbläsare på mobiltelefoner och datorer i dag.
Säkerheten sägs också vara mycket god och att bilarna inte ska kunna hackas på grund av CarData. Inga tredjepartssystem har direkttillgång till bilen utan dessa måste gå genom BMW:s servrar för att nå informationen. Men som vi alla vet kan även servrar hackas och frågan är då vilka uppgifter en hackare kommer över – och väl inne i servrarna kanske åtkomsten till bilarna inte är så avlägsen, trots kryptering.
BMW har designat systemet för att det ska leva upp till de nya dataskyddsreglerna inom EU – GDPR – som träder i kraft den 25 maj 2018.
För att man som BMW-ägare kunna nyttja CarData måste bilen vara utrustad med ett SIM-kort, vilket omkring 8,5 miljoner BMW-bilar är i dag. Via ConnectedDrive ansluter sig bilägaren kostnadsfritt till BMW CarData.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se