BMW förklarar hur nya dieselmotorn med trippelturbo fungerar
På Genèvesalongen ska BMW introducera företagets nya dieselmotor som med trippelturbo bjuder på maffiga 381 hästkrafter och 740 newtonmeter trots låg förbrukning. Motorn finns att köpa från och med i maj och så här fungerar den.
Någon BMW M5 med dieselmotor under huven blev det inte, men näst intill. I början av maj i år lanserar bayrarna BMW M Performance Automobile – fyra kraftfulla dieselmodeller med prestanda näst intill som dagens M-bilar. Dessa fyra är M550d xDrive Sedan, M550d xDrive Touring, X5 M50d och X6 M50d. Alla fyra kommer att få ta del av den nyutvecklade dieselmotorn N57 med tre turboaggregat.
Nu berättar BMW hur motorn fungerar och varför man valt tre turboaggregat med variabel turbingeometri. Allt beskrivs i filmen nedan.
Motorn, som har en cylindervolym på 3,0 liter och levererar 381 hästkrafter (127 hk/liter) samt 740 newtonmeter, är sexcylindrig maskin med common rail-teknik och piezoinsprutade som jobbar med upp till 2200 bar. Två av turboaggregaten är små och det tredje är stort.
Vid låga varv jobbar en av de mindre turboaggretagen för att säkerställa snabb acceleration. Vid varvtal i mellanregistret kickar den stora turbon in för att säkerställa höga vridmoment. När sedan det högre varvtalsområdet nås går den andra mindre turbon in och då nås också maxeffekten som maskineriet klarar av.
Med denna nya motor når M550d xDrive en accelerationstid 0-100 km/h på snabba 4,7 sekunder. Det är exakt samma siffra som förra generationen BMW M5 med bensin-V10 och 507 hästkrafter klarade av. Det imponerande är förbrukningen. Medan M5 generation E60 ville ha 1,44 liter per mil vid blandad körning nöjer sig M550d xDrive med endast 0,63 liter per mil, trots fyrhjulsdrift. Den förbrukningssiffran översatt till koldioxid blir 165 gram per kilometer. Motsvarande siffror för M550d xDrive Touring är 0,64 liter per mil och 169 gram per kilometer. Siffrorna för X5 M50d och X6 M50d får vi återkomma till lite senare.
https://youtu.be/95vQpR2jMcQ?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se