Foto: Tom Kirkpatrick; BMW AG

BMW ska övergå till flexibla pekskärmar

BMW:s iDrive-vred kommer så småningom sannolikt att fasas ut till förmån för pekskärmar, men under en överskådlig framtid kommer de två teknikerna förmodligen att lira parallellt.

iDrive, som BMW:s infotainmentstyrsystem kallas, har både hyllats och dissats sedan introduktionen 2001, då i toppmodellen 7-serie. Under årens lopp har BMW förbättrat och justerat iDrive och det senaste är touch-funktionen med beröringskänslig yta ovanpå iDrive-vredet som kompletterar de fasta knapparna och vrid-/skjutfunktionen av själva vredet.

Men i och med lästplattornas och de smarta mobiltelefonernas insteg i vår vardag har tekniken med pek- och fingerrörelser över skärmytor blivit ett vedertaget sätt att navigera sig fram i livet. Så även i bilar med framför allt Tesla Model S men också kommande Volvo-modeller, mest aktuell är då nya XC90 med Sensus-systemet, i spetsen.

Nu rapporterar brittiska Autocar, som har pratat med BMW:s designchef Adrian van Hooydonk, att även BMW hoppar på pekskärmstekniken.

van Hooydonk säger att pekskärmar är framtiden, framför allt i kombination med röstkontroll och head up-displayer. Men han kan samtidigt inte se att själva iDrive-vredet försvinner inom en överskådlig framtid, det sker i så fall längre fram.

– Att använda en iPad (läsplatta, reds anm) sittandes i en soffa är lättare än om du är på motorvägen, säger han för att förklara varför pekskärmen inte kan fungera på samma sätt i bilen som i hemmet.

Han säger också att pekskärmar innebär stora ytor och att formgivare inte gillar stora, platta ytor. Därför tror han på flexibla skärmar (tänk Samsungs nya, böjda teveapparater).

– Vi tror på en sömlös integration mellan skärm och form, säger han och tillägger att han inte tror på idén med en stor och platt skärm à la Tesla.

Introduktionen av pekskärmar i BMW:s modeller kommer med andra ord också att påverka övrig interiördesign. De första modellerna att få tekniken blir sannolikt BMW:s ”futuristiska” i-modeller. Dessa fungerar nämligen lite som testbänkar och här vågar BMW ta större steg i utvecklingen utan att allmänheten sätter kaffet i vrångstrupen.