BMW visar framtidens tredimensionella OLED-bakljus
BMW satsar helhjärtat på nya ljustekniker. Bakljus är en av dem och nu berättar den tyska tillverkaren mer om OLED-tekniken som kommer på bakljusen inom kort.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Konceptbilen BMW M4 Concept Iconic Lights visades upp på elektronikmässan CES 2015 i januari. Bilen var utrustad med laserstrålkastare, något som redan finns i produktion och försäljning till sporthybriden i8, och – det kanske mest nyhetsstarka – OLED-bakljus.
För ett några månader sedan visade vi er en mycket sevärd film från BMW:s show på mässan där man fick se hur ljusteknikerna, laser fram och OLED bak, anpassar sig till olika miljöer och underlättar för föraren bakom ratten.
BMW har släppt ytterligare en film, den ovan, som fokuserar på själva OLED-bakljusen som har bekräftats komma i produktion inom kort. Enligt uppgift kan det röra sig om BMW M2 men det kan också vara så att kommande M4 GTS blir först ut. Oavsett vilken av dessa det blir så är det tidsmässigt hösten 2015 som avses.
Det finns också uppgifter som säger att 3-serie facelift får OLED-bakljus då denna typ av bakljus har siktats på rullande prototyper.
OLED-bakljusen består av, i BMW:s fall, 1,4 millimeter tjocka dioder som tack vare sin litenhet öppnar upp dörrar för helt ny formgivning. BMW pratar om att gå från två- till tredimensionell layout.
OLED står för Organisk Ljus-Emitterande Diod och utgörs av tunna kolbaserade plastfilmer som är placerade mellan två elektroder där åtminstone den ena är transparent. Dioderna är mycket medgörliga, det vill säga böjbara (se t ex dagens börja teveskärmar, det är OLED) och är mycket ljusstarka trots att de inte kräver mycket energi.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se