Candelas eldrivna båttaxi för 12 personer
Flygande över vattenytan. Så ska Candela P-12 bli billig och klimatvänlig båttaxi för 12 personer. Båten ska klara att köras i 20 knop under två timmar.
Många har försökt och vi har sett stundtals mer eller mindra fantastiska lösningar på elektrifierade båtar. Tunga batterier i kombination med svårt att ladda har hittills bromsat utvecklingen av eldrivna båtar.
Men vem har inte drömt att kunna åka båt utan ett besvärande motorljud?
Nu ser företaget Candela ut att ha löst alla knutar. Elbåten Candela P-12 har utvecklats för att kunna arbeta som taxibåt för upp till 12 personer. Båten ska, enligt Candela, kunna drivas med en kostnadsreduktion på 85 procent jämfört med båtar med förbränningsmotor – vilket så klart öppnar en rad nya affärsmöjligheter för båttaxibranschen.
Leverans nästa år
P-12 har en toppfart på 30 knop men ska klara att köras i två timmar i 20 knop. Batterierna ska dessutom gå att snabbladdas med likström på mindre än en timme.
Att båten svävar lite ovanför ytan och ljudlöst betyder också att den kan köras på betydligt fler platser och i högre fart jämfört med båtar med bensin- eller dieselmotorer.
Enligt Candela förbrukar P-12 ungefär lika mycket energi per passagerare som en normal familjebil och cirka 80 procent mindre än dagens konventionella båttaxi.
Candela-teamet på 50 personer har utvecklat alla komponenter och byggt egen kolfiber. P-12 delar flera komponenter med den större färja som just nu utvecklas för Stockholms stad.
P-12 ska vara klar för leverans om drygt ett år, i slutet av nästa år. Det finns ingen uppgift om pris.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se