Daniel Utges på Wallbox tror att våra elbilar är en del av lösningen på energikrisen. Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Den smarta laddboxen kan vara lösningen på elkrisen

En smart liten låda på väggen som både laddar din elbil och sänker elräkningen. 

Wallbox presenterar en smart lösning och enligt Wallbox Daniel Utges kan framtidens smarta boxar lösa energikrisen i Europa.

– Vi måste förstå att elbilarnas batterier är en stor tillgång i hela elnätet, säger Utges.

Jan-Erik Berggren

Skenande elpriser har bromsat försäljningen av elbilar i Sverige och i resten av Europa befaras energikrisen påverka omställningen från bensin- och dieseldrivna fordon till elfordon.

Men kanske är det tvärtom. Fler elbilar skulle skapa ett bättre elsystem och vara en del av lösningen istället för en del av problemet. Det menar laddboxtillverkaren Wallbox energichef Daniel Utges. 

Utges föreläste i Stockholm om framtidens smarta laddlösningar och visade hur elbilar kopplade till laddboxen och vidare till elnätet blir en del av hela det nya balanserade elsystemet.

När bilarna står stilla används batterierna för att kapa toppar på energiförbrukningen och ett företag – som Wallbox egna huvudkontor – kan klara hela sitt energibehov tack vare de anställdas och företagets elbilar. Enligt Utges skiss kunde Wallbox bygga sitt kontor utan att uppgradera sitt elabonnemang. Allt som behövdes var en investering i solpaneler som är med och laddar elbilarna under dagen. När huset under olika tidpunkter under dagen behöver mycket energi kan elbilarnas batterier hjälpa till. 

Laddboxarna programmeras för att se till att bilarna har den energi de behöver till när bilen ska köras men till och med en liten del av en elbils batteri kan vara till stor hjälp för ett hus. 

– Många tänker inte på att de största elbilarnas batterier, de över 100 kWh, kan driva en normal villa i en vecka, berättar Daniel Utges.

Du arbetar med Wallbox i hela Europa. Vad är skillnaderna och likheterna mellan de olika elnäten?
– Likheterna är utmaning med de olika priserna över dygnet. Det ser vi i Sverige och i flera andra länder. Men vi har utvecklat teknik för att ladda elbilarna när det är som billigast.

Är det någon skillnad mellan hur människor lever i norra Europa jämfört med södra och påverkar det till exempel hur många som kan köpa en egen laddbox?
– På grund av livsstilen så ser vi flera hushåll med villor i Norden men Wallbox har utvecklat produkter för alla typer. Vår Quaser är väldigt bra i en egen villa då du kan ladda elbilen men också använda energin i batteriet i huset.

När du berättade om hur ni kan skicka el in i och ut från bilen fanns det två viktiga komponenter, solpaneler och hemmabatterier. Så är ditt råd nu att alla ska springa och köpa solpaneler och batterier?
– Det är inte så att du måste ha hela paketet. Med Quaser kan du använda energin i bilen till ditt hus. Bara där kan du spara mycket pengar. Har du dessutom solpaneler är du chef över energin i ditt hus.

Många blir nervösa när de hör sånt här för de vill ha energi i bilen när de behöver den. Går det att programmera när jag vill ha bilen?
– Ja, självklart. Kundens behov är alltid viktigast. Räckviddsångest är något vi diskuterar hela tiden. Du kan ställa in hur mycket energi du vill ha som minst i din bil. Och även maximal energinivå. Men även om batteriet håller 70 procent kan resterande procent hjälpa dig väldigt mycket.

Vad gäller hemmabatterier har vi sett många lösningar men inte så många exempel i praktiken. Varför är det inte fler som använder det?
– På grund av priset. I Spanien kostar ett batteri på 10 kWh cirka 7-10 000 euro. Om du i stället köper en elbil och en dubbelriktad laddbox får du ett batteri på kanske 70 kWh som du kan använda på samma sätt. 

Du tror inte att bilföretagen vill bygga sina egna laddboxar i framtiden?
– Nej, det är inte min erfarenhet. Men vi arbetar med flera tillverkare och du kommer att se några nyheter om det under första kvartalet nästa år. 

Om du tittar fem år framåt i tiden, kan laddboxen bli ännu smartare?
– Ja, den kommer att bli smartare, det är en uppgift för oss. Energihanteringen ska automatiserat så att kunden inte ska behöva oroa sig över när energin är billigast på dygnet. Wallbox ska vara med och förändra hur människor använder energi i sina hem. Vi kommer att automatisera och laddboxen kommer att bli det som sköter hemmets energihantering. 

– Vi kan till exempel ha en lägga på en väderprognos så att vi vet när solen skiner och när vi kan använda solpaneler. Eller bygga ihop ett större område så att vi kan använda till exempel elbilar som står stilla för att någon inte är hemma. Då kan grannen ta el till sitt hus från din bil som sedan laddas när solen skiner. Eller varför inte ta grannens solenergi när de är på semester till din bil eller ditt hus. Men vi behöver teknologi för det.

Och tror du att vi kommer att få se något nytt system för prissättning av el i Europa i framtiden?
– Om jag visste det skulle jag vara mäklare. Jag har varit tio år i branschen och elpriset har hela tiden gått upp. Vid ett läge har vi så mycket förnybar el att vi kan planera men med system och batterier kan vi kontrollera energin bättre och det kan bli billigare.