Elväg norr om Stockholm verklighet inom två år
En vägsträcka norr om huvudstaden, mellan Rosersberg och Arlanda, kommer inom två år att erbjuda godstrafik elektrifierad vägbana för minskad miljöbelastning.
I går skrev vi om en vägsträcka längs E16 mellan Sandviken och Kungsgården som får kontaktledningar över innerfilen för att förse tung trafik med elektricitet. I början av nästa år ska den så kallade elvägen stå färdig, redo för nästa utbyggnadsetapp som sträcker sig mer än tio mil från Gävle till Borlänge.
Som vi nämnde i gårdagens artikel är inte E16 enda vägsträckan i Sverige som ska omvandlas till elväg. En två kilometer lång sträcka norr om Stockholm ska nämligen också elektrifieras inom två år, det står klart efter att Trafikverket beslutat att delfinansiera projektet. Men till skillnad från E16 som får kontaktledningar i luften kommer vägen mellan Rosersberg och Arlanda att förses med elektriska skenor i asfalten. Tekniken med skenor låter kanske tekniskt avancerad, men sägs vara både samhällsekonomiskt försvarbar och enkel att integrera i befintliga vägytor.
Sträckan mellan logistiskcentret i Rosersberg och Arlanda löper parallellt med E4:an. Det är alltså inte motorvägen som ska elektrifieras då den är för hårt belastad för testsyftet.
Bland annat PostNords lastbilar som i dag kör skytteltrafik mellan Rosersberg och Arlanda kommer att nyttja den nya tekniken och därmed sänka sin del av miljöbelastningen.
Bakom projektet står flera företag och kommuner, bland annat NCC, Elways, WSP, Swedavia, Sigtuna kommun, Arlandastad AB och PostNord.
Konsultföretaget WSP har beräknat att två tredjedelar av lastbilstransporterna i Sverige kan utföras på elvägar om 15 år. I dag står godstrafiken på vägarna för en tredjedel av vägtrafikens totala koldioxidutsläpp, som i sin tur står för en tredjedel av Sveriges totala koldioxidutsläpp.
https://youtu.be/VgrHH4yhPYU
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se