Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Tesla Model S Plaid testas mot Porsche och Mercedes-AMG på bana
2 AV 2
Foto: Teknikens Värld / Expressen Lifestyle

EU kräver katalysator på elbilar

Elbilarna kan bli ännu renare. Det hävdar EU som via lagkrav vill förse alla elbilar med katalytisk elektricitetsrening.

– All el framställs inte på ett utsläppsfritt sätt, med katalysatorer kan vi se till att den el som driver elbilar blir 100 procent ren, säger EU-kommissionär Falsità Purificante.

I slutet av 1980-talet blev katalysatorer vanliga och i början av 1990-talet blev det krav på katalytisk avgasrening i bland annat personbilar när EU införde utsläppsregelverket Euro 1.
I dag renas samtliga bensin- och dieseldrivna bilars avgaser av med katalysatorer.
Nu har EU tittat närmare på elbilarnas bidrag till utsläpp av ohälsosamma och miljöfarliga ämnen och kommit fram till att även elbilar måste vara utrustade med katalysatorer.

Elbilarna i sig anses vara väldigt rena och är enligt EU:s analyser fortsatt rena om de körs med energi från exempelvis kärn-, vatten-, sol- och vindkraft. Däremot är EU oroade över ”smutsig” energi som framställs via olje- och kolkraftverk och att elbilar ohämmat kan köra på denna utsläppstunga elektricitet.

Här ser vi en del av den elektroniska katalysatorn för elbilar. De vita prickarna är ”smutsiga” elektroner som fångas upp av ett finmaskigt nät.
Här ser vi en del av den elektroniska katalysatorn för elbilar. De vita prickarna är ”smutsiga” elektroner som fångas upp av ett finmaskigt nät.
Här ser vi en del av den elektroniska katalysatorn för elbilar. De vita prickarna är ”smutsiga” elektroner som fångas upp av ett finmaskigt nät.
Katalytisk avgasrening är vi vana vid från bensin- och dieselbilar. Nu ser även elbilarna ut att få en motsvarande teknik för rening.
Katalytisk avgasrening är vi vana vid från bensin- och dieselbilar. Nu ser även elbilarna ut att få en motsvarande teknik för rening.
Katalytisk avgasrening är vi vana vid från bensin- och dieselbilar. Nu ser även elbilarna ut att få en motsvarande teknik för rening.
1 AV 2
Här ser vi en del av den elektroniska katalysatorn för elbilar. De vita prickarna är ”smutsiga” elektroner som fångas upp av ett finmaskigt nät.
Foto: Teknikens Värld / Expressen Lifestyle
2 AV 2
Katalytisk avgasrening är vi vana vid från bensin- och dieselbilar. Nu ser även elbilarna ut att få en motsvarande teknik för rening.
Foto: Mipan / Shutterstock

EU har därför tagit fram ett förslag om en ny lag där samtliga elbilar, även retroaktivt på befintliga elbilar, utrustas med katalysator. Det rör sig inte om en mekanisk enhet likt på bensin- och dieselbilar utan om en elektronisk apparat som kan skilja på elektroner som kommer från miljökorrekt energiproduktion, exempelvis vattenkraft, och elektroner som är producerade på ett miljövidrigt sätt, såsom kolkraftverk.
Den elektroniska katalysatorn ska fånga upp de ”dåliga elektronerna” som fastnar i ett nät som med viss regelbundenhet måste tömmas. Övriga elektroner av godkänt ursprung får löpa fritt från batteri till elmotor och därmed sätta fart på elbilen.

Enligt EU-kommissionär Falsità Purificante är förhoppningen att katalysatorkrav på elbilar ska träda i kraft redan 2025.

Observera att denna artikel är Teknikens Världs aprilskämt 2023.