Foto: Teknikens Värld

EU kritiseras för låga miljökrav

Nyligen röstade EU-parlamentets miljöutskott på förslag om nya regler för koldioxidutsläpp från personbilar och lätta lastbilar. Nu riktas kritik mot förslaget för att dess mål är för lågt satt.

Biltillverkarna kämpar för att möta EU:s krav på lägre utsläpp från transportsektorn och många känner stor press för att lyckas hänga med i omställningen. Samtidigt skärps reglerna successivt och så sent som den 11 maj skedde en ny omröstning i EU-parlamentet. Det handlade om en minskning med 20 procent från 2021 års utsläpp till 2025, det kan jämföras med ett tidigare förslag om minskning med 15 procent. Dessutom vill man minska utsläppen med 55 procent till 2030 och med 100 procent till 2035. Det sistnämnda innebär i praktiken ett förbud av bilar med förbränningsmotor 2035. Detta rapporterar Automotive News.

Utskottet besegrade planerna med nöd och näppe, med endast en röst. Bestämmelserna ska rösta om förslaget igen under juni och därefter måste lagstiftare och EU-medlemsländer förhandla om de slutgiltiga reglerna.

Organisationen Transport & Environment ställer sig positiva till att målen skärps, men riktar kritik mot målen i sig. De anser att ett delmål 2027 behövs för att påskynda omställningen till elbilar och att sänka kostnaderna för dem.

LÄS OCKSÅ: IPCC: Elbilsutvecklingen kan hejda globala uppvärmningen

– El-boomen kommer att vackla under de kommande tio åren om inte lagstiftare går in med delmål 2027 och ett mer ambitiöst mål 2030. Utan det kanske Europa inte säljer tillräckligt med nollutsläppsbilar för att uppfylla sina egna 2030-mål såväl som i många EU-länder, kommenterar Alex Keynes, miljöbilschef på Transport & Environment.

EU sa redan förra året att mål i femårssteg är tillräckliga för att öka efterfrågan på elbilar. De menar också att målen i sig är tillräckliga, då de inte stödde ett förslag om 55 procent lägre utsläpp till 2030.

– Med koldioxidstandarder skapar vi tydlighet för bilindustrin och stimulerar innovation och investeringar för biltillverkarna, kommenterar Jan Huitema, EU-parlamentariker.

Även många medlemsländer inom EU är kritiska till reglerna, främst för oron över infrastrukturen. De nya riktlinjerna skulle innebära att elbilar behöver utgöra mer än hälften av försäljningen av nya bilar 2030, enligt experter. Flera tillverkare, inklusive Stellantis med Carlos Tavares i spetsen, menar att laddinfrastrukturen inte kommer räcka till. Dessutom, med rådande läge i världen, kan ökade råvarupriser också hota elbilstillverkningen och dess tillväxttakt.