Om 13 år kan det vara sluttankat. I alla fall i nya bilar. EU står fast vid förslaget om ett förbud mot nya bilar med bensin- eller dieselmotor från och med 2035. Foto: Ying Tang / Nurphoto / Shutterstock

EU-nej till alla som vill behålla bensin och diesel

EU står fast vid 2035 som det årtal då det inte längre ska få säljas nya bilar med förbränningsmotor.

En stor billobby försökte få EU-parlamentet att lindra kraven en aning och stanna vid en sänkning av utsläppen med 90 procent i stället för 100 procent.

Nu ska EU förhandla med medlemsländarna om den nya utsläppslagen.

Jan-Erik Berggren

EU:s tuffa utsläppskrav är den enskilt största anledningen till att elbilar fasas in så snabbt i Europa. Utan elbilar och laddhybrider har tillverkarna svårt att klara kraven och slippa böter.

Förra året föreslog EU-kommissionen att det från och med 2035 ska vara förbjudet att sälja nya bilar med förbränningsmotor. Men flera stora bilorganisationer och företag inledde direkt efter förslaget ett intensivt lobbyarbete för att få EU-parlamentet att lindra förslaget en aning.

Flera konservativa partier ville få till en kompromiss och krav på sänkning av utsläppen med 90 procent i stället för 100 procent. Partierna var rädda att bilindustrin skulle förlora för många arbetstillfällen för snabbt om bensin- och dieselmotorerna förbjöds.

Volvo för ett förbud

I onsdags fick så parlamentet rösta om de skulle stå fast vid ett förbud eller lindra förslaget som nu ska förhandlas med medlemsländerna. Och det blev en majoritet för att stå fast vid ett förbud 2035.

Nästa steg för parlamentet är nu att inleda förhandlingar med medlemsländerna om hur den nya utsläppslagen ska skrivas. Om det till slut blir ett avtal betyder det slutet för bensin- och dieselmotorer i Europa.

Förbudet är tänkt att snabba på omställningen till elbilar och EU-parlamentet filar också på ett lagförslag som kommer att tvinga länderna i Europa att snabbt bygga en laddinfrastruktur som omfattar miljontalsladdpunkter.

Nybilsförsäljningen i Europa väntas bromsa in i år och till och med underskrida 10 miljoner bilar. Men om kriget i Ukraina tar slut och komponentbristen åtgärdas väntas efterfrågan på nya bilar snabbt gå tillbaka till den normala nivån på drygt 14 miljoner sålda bilar per år.

Ford och Volvo tillhör de tillverkare som verkat för ett förbud medan Volkswagen och Renault försökt att stoppa EU från att besluta om ett specifikt datum. EU-parlamentet röstade också nej till ett förslag som skulle tillåta biltillverkare att köpa sig utsläppsrätter om de använder så kallade e-bränslen, bränslen som kan användas i en förbränningsmotor men som inte släpper ut koldioxid.