EU tvärvänder om förbränningsmotorer
Nu tillåts förbränningsmotorer i nya bilar efter 2035 – om de bara kan köras på miljövänliga e-bränslen.
EU:s medlemsländer och Europaparlamentet kom förra hösten överens om att förbränningsmotorer ska förbjudas i nya bilar från 2035. Syftet var att ge bilindustrin en tydlig pekpinne om färdriktningen framöver, och förhoppnings bort alla bensin- och dieseldrivna bilar fram till 2050.
Europaparlamentet bekräftade överenskommelsen i februari. Men i början av mars kom Tyskland på andra tankar, och fick stöd av Italien, Polen och Bulgarien. Plötsligt fanns det tillräckligt med underlag för att blockera beslutet. För att få en blockerande minoritet krävs minst fyra länder och minst 35 procent av EU:s befolkning.
Kritiken från dessa länder riktar sig mot att det föreslagna förbudet riktar sig mot en motorteknik, inte mot problemet med utsläppen från fossila bränslen. Den tyska regeringen krävde därför att så kallade e-bränslen ska få användas i bilar. E-bränslen är syntetiska bränslen som kan användas i förbränningsmotorer.
I helgen beslutades om en kompromiss i form av ett tillägg som medger ett undantag för e-bränslen. Tillägget gör det möjligt att sälja bilar med förbränningsmotorer som bara använder koldioxidneutrala bränslen även efter 2035.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se