EU vill införa tuffare klimatregler på batterier
Europa slåss med Kina om att bli världens största marknad för elbilar. Nu vill EU skärpa reglerna för de batterier som produceras i Europa och de som importeras i eller till elbilar. De nya reglerna kan antas redan nästa månad.
Elbilsförsäljningen i Europa rusar och flera länder planerar att öka sitt stöd till de som vill köpa en ny eller en begagnad elbil. Elbilarna är ett effektivt sätt för länderna att sänka sitt klimatavtryck och följa kraven i Paris-avtalet.
I takt med att fler och fler elbilar rullar på vägarna i Europa ökar efterfrågan på batterier. EU har satsat många miljarder i sitt projekt Battery Alliance för att hjälpa företag att etablera batteritillverkning i Europa. Enligt EU:s bedömning kommer regionens batteriproduktion vara värd 2 500 miljarder kronor år 2025. Då kan produktionskapaciteten möta efterfrågan från bilindustrin.
LÄS OCKSÅ: EU vill förbjuda import av smutsiga elbilsbatterier
Bara början
Bedömarna räknar också med att det här bara är början på utvecklingen mot ännu fler elbilar och ännu mer energilagring i batterier.
Bara i fjol gav EU cirka 32 miljarder kronor i stöd till olika initiativ för att öka produktionen av batterier i Europa och företag som BASF, BMW och PSA fick stöd och hjälp att ställa om till fler elbilar.
Nu har EU också förstått att det måste ställas krav på produktionen av batterier. Det handlar om vilka råvaror som används, hur de här råvarorna framställs och på vilket sätt batterierna tillverkas. Att bygga batterier till elbilar kräver mycket energi och EU vill införa krav för att den här tillverkningen inte påverkar klimatet negativt.
EU vill med sina stöd främja hållbar produktion, hållbar råvaruförsörjning och reglerna ska gälla batterier som byggs i Europa såväl som de som importeras och de som redan sitter i bilar som importeras.
LÄS OCKSÅ: EU självförsörjande på elbilsbatterier 2025
Regler även för import
– Regelverket måste gälla alla typer av batterier och all typ av batterikemi, vare sig det är som en separat del eller en del av en produkt, säger EU-kommissionären Virginijus Sinkevicius.
Reglerna ska gälla samtliga 27 länder i unionen enligt Virginijus Sinkevicius förslag. De nya reglerna ska presenteras nästa månad och kan träda i kraft inom ett eller ett par år.
Omställningen till elbilar i transportsektorn är en bärande del i EU:s nya Green Deal med målsättning att sänka utsläppen av växthusgaser till noll senast 2050. Ska det lyckas måste utsläppen från transportsektorn som helhet minska med 90 procent.
Flera nya batteritillverkare planerar att etablera sig i Europa och flera batterifabriker byggs runtom i unionen.
Enligt EU:s utredare kan de nya reglerna för elbilsbatterier bli en världsstandard.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se