EU vill skärpa utsläppskraven ytterligare – uppges behöva minska med 60 procent till 2030
Bilindustrin stålsätter sig för nya, skärpta krav från EU. Går den Europeiska unionens ”Fit for 55”-förslag igenom måste bilarnas koldioxidutsläpp minska med 60 procent till 2030.
EU:s energi- och klimatpaketförslag ”Fit for 55” innefattar hårdare utsläppskrav än vad som tidigare annonserats. Förhandlande parter hade tidigare kommit överens om att minska koldioxidutsläppen med 40 procent till 2030 men i ett nytt avtal, som tecknades i april, höjdes dessa krav till 55 procent.
Allt detta ses som en del i den gröna given som godkändes i december 2019 med målet om att EU ska uppnå klimatneutralitet till 2050. För biltillverkarna innebär detta att elektrifieringen måste snabbas på rejält. Ett av förslagen som diskuteras mest är en reducering på 60 procent av alla fordonslutsläpp till 2030.
Detta sägs följas av en 100-procentig minskning bara fem år senare, vilket skulle göra det i princip omöjligt att sälja bilar med förbränningsmotorer då. Den nuvarande målsättningen är att utsläppen ska decimeras med 15 procent till 2025 och med 37,5 procent till 2030. Förslaget ska debatteras mellan EU:s medlemsländer och det Europeiska parlamentet den 14 juli.
Det nya förslaget har bemötts med stark kritik från flera håll – bland annat från den tyska bilintressegruppen VDA som skriver:
”Detta skulle i praktiken tvinga den europeiska bilindustrin att enbart sälja elbilar. Att begränsa tillverkningen av all teknik till ett enda drivline-alternativ inom en så pass kort tidsperiod är oroväckande och tar inte kundernas intresse i beaktande överhuvudtaget.”
VDA varnar även för effekten förslaget kan ha på jobbmarknaden, särskilt inom lagerindustrin. Enligt deras beräkningar kan runt 215 000 arbeten påverkas till 2030. Alla är dock inte odelat negativa – Volvos chef för hållbarhet och strategi, Anders Kärrberg menar snarare att detta är någonting positivt.
– Vi hoppas att fler tillverkare kommer ansluta till oss med att sätta ambitiösa målsättningar i syfte att bli fullständigt elektrifierade. Vi tror att när man sätter långsiktiga mål, som vi har gjort (Volvo Cars ska bli klimatneutrala till 2040, reds anm.), riskerar man att bli passiv och inaktiv, sade han på en forumsdiskussion, säger Ander Kärrberg.
Enligt Kärrberg har Volvo rekommenderat EU att sätta ett slutdatum för försäljning av bilar med förbränningsmotorer till 2035 då man hade uppskattat en ”tydlig anvisning”. Även Julia Poliscanova från den inflytelserika klimatgruppen Transport & Environment har välkomnat striktare utsläppskrav. T&E har tidigare kritiserat många bilmärken för att inte göra tillräckligt för att fasa ut fossildrivna bilar och elektrifiera sitt utbud.
– Detta handlar inte enbart om att ändra målsättningarna från fem år sedan bara för skojs skull. Det handlar om att uppdatera utdaterade bestämmelser i samklang med den teknologiska utvecklingen, som vi inte förutsåg gå så snabbt tidigare, för att lyckas uppnå de skärpta kraven från EU, sade Julia Poliscanova under ett klimatforum.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se