EU:s ministrar överens om 2035-förbud
Under tisdagen samlades EU:s klimat- och miljöministrar för att komma överens om unionens klimatpaket. I natt stod det klart att ett av besluten som togs var att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035.
I juli i fjol presenterade EU-kommissionen en plan om att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar med start 2035 och för tre veckor sedan gav en majoritet av EU-parlamentet sitt stöd till ett sådant förbud.
Nu står det även klart att unionens klimat- och miljöministrar, som under tisdagen samlades i Luxemburg för att diskutera och besluta, står bakom ett 2035-förbud. Sent natten mot onsdagen hade de enats om en rad åtgärder enligt det tuffare klimatpaket som kallas för ”Fit for 55”.
LÄS OCKSÅ: Mercedes och Volkswagen gillar 2035-förbud
Bland annat ställde sig ministrarna bakom det beslut om att, i ett första steg mot total klimatneutralitet år 2050, fram till 2030 sänka EU-ländernas utsläpp av växthusgaser med 55 procent i jämförelse med 1990 års nivåer. I delmålet ingår att personbilar ska sänka koldioxidutsläppen med 55 procent och att lätta transportbilar ska sänka sina med 50 procent.
Ministrarna gav även, som ovan nämnt, sitt stöd för att från och med 2035 förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar.
Ett antal länder, däribland Tyskland och Italien, var inte nöjda med ett förbud 2035 utan ville bland annat fördröja det med fem år till 2040. Men efter förhandlingar gav exempelvis Italiens miljöminister Roberto Cingolani efter för övrigas krav då det hade presenterats förslag på undantag från förbudet för nischtillverkare som exempelvis Lamborghini.
En som är glad över nattens besked är europeiska miljöorganisationen Transport & Environments fordonsexpert Julia Poliscanova:
– Slutet för förbränningsmotorn är goda nyheter för klimatet.
Även om beslut har tagits inom olika instanser är inget ännu klart. Nu ska allt kokas ned och utformas för att kunna bli ett handfast regelverk som samtliga EU-länder ställer sig bakom.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se