Ford och GM i växellådssamarbete
De amerikanska biljättarna Ford och General Motors må vara bittra konkurrenter, i alla fall utåt, i vissa avseenden. I andra avseenden är man dock nära affärspartners, och nu ska man samarbeta kring utveckling av nio- och tioväxlade automatlådor.
Antalet växlar i bilar närmar sig alltmer de nivåer som snarast hör hemma på mountainbikes. Det var inte länge sedan en femväxlad låda ansågs tillräckligt häftigt för att betinga ett eget emblem på bakstammen. (När försvann de egentligen "5-speed"-märkena? I samma veva som "Turbo"-dekalerna?) Allra snabbast verkar utvecklingen ha gått bland automatlådor, som ju länge fått nöja sig med färre växlar än sina manuella kollegor.
Nu verkar dock tiderna vara annorlunda, som sagt, ty enligt senaste uppgifter, från branschtidningen Automotive News, ska de två amerikanska fordonsjättarna Ford och General Motors vara i färd att tillsammans utveckla en ny serie av automatlådor som ska hitta ner i bilar från bägge företagen. Enligt uppgifterna ska GM ha fått ta huvudansvaret för en ny serie av nioväxlade automatlådor till mindre bilar (med amerikanska mått mätt, måhända) som har framhjulsdrift, medan Ford ska ha fått huvudansvaret för en serie av tioväxlade automatlådor avsedda för större bilar, suvar och pickuper som har bakhjulsdrift.
Företagen samarbetar också sedan tidigare med just växellådor, bland annat har man utvecklat en sexväxlad automatlåda tillsammans, och är också i färd med att utveckla en nay åttaväxlad automatlåda. Den sistnämnda förväntas hamna i Cadillac ATS som första modell.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se