Ford vill ha batteri i takbox
Ford söker patent för ett räckviddsförlängande batteri som monteras på taket, likt en takbox.
Vissa elbilar med små batterier har erbjudits med en räckviddsförlängare. Som bland annat BMW i3 REX, eller nu på senare år Mazda MX-30 R-EV. I dessa är räckviddsförlängaren en förbränningsmotor som laddar batteriet.
Nu verkar Ford vilja erbjuda en liknande funktion men i form av en helt annan lösning.
Åtminstone om vi kan tro de patentskisser som hittades av användare på forumet för Ford F-150 Lightning-ägare. På skisserna syns vad som troligen är en Ford Bronco med en udda takbox. Längst bak sticker en laddkabel ut, och av dokumenten i patentansökan framgår att det är ett reservbatteri.
Tanken är att kunna ge extra räckvidd i miljöer där det är ont om laddmöjligheter. Exakt hur mycket extra räckvidd som kan rymmas framgår dock inte. Däremot att lådan ska vara isolerad med polyuretanskum, mot värme och kyla. Samt kylventiler på sidorna som ska kunna stängas för att hindra vatten, sand eller annat från att ta sig in.
Reservbatteriet ska enkelt kunna kopplas in i bilens ladduttag och ladda som vanligt. Alternativt kommunicera trådlöst med bilen och direkt skicka kraft till elmotorerna.
Om detta reservbatteri kommer att tas i produktion är oklart. Ett av dess största hinder är troligen batteriets vikt och placering.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se