Ford vill tillverka bilar av bambu
Bambu kanske du förknippar med snabbväxande gräs i Asien eller i din trädgård. Ford förknippar det mer med biltillverkning då bambu skulle kunna utgöra ett hållbart och miljövänligt alternativ till dagens artificiella material.
Bambu används till oerhört mycket, inte minst i Asien där gräset (bambu är alltså inget träd) exempelvis används till byggnadsställningar när skyskrapor byggs i Hong Kong. Bambu används även som material till en del möbler vi har i hemmet och i kläder samt är omtyckt som prydnadsväxt i många svenska trädgårdar. Dessutom går bambun att äta, något de flesta av oss har gjort många gånger. Inte att förglömma är att pandan älskar bambu så pass att den äter mellan tio och tjugo kilo om dagen.
Denna växt är populär på grund av sin höga flexibilitet och för att den är oerhört slitstark men ändå väldigt lätt. Att bambu dessutom näst intill är en ”oändlig” växt gör den extra intressant, bambu växer nämligen med tre till fem centimeter – i timmen! Det tar med andra ord inte lång tid innan världens högsta bambu har nått sin maxhöjd på 50 meter. När bambun har skördats växer den snabbt upp igen eftersom växten beskärs i stället för att tas upp med roten.
Ford har, liksom många andra tillverkare av diverse olika produkter, fått upp ögonen för bambuväxtens många fördelar och ser en klimatmässig vinst i att börja använda det höga gräset vid tillverkning av bilar. Deras mål är att ersätta vissa artificiella material, som många gånger inte är speciellt miljövänliga, med bambu.
– Bambu är ett helt otroligt material. Det är starkt, flexibelt, förnybart och det finns mängder av det i Kina och många andra delar av Asien, säger Janet Yin, ingenjör på Ford Nanjing forsknings- och ingenjörscentrum.
Fords team har kommit fram till att en blandning av bambu och plast ger ett extra hållbart material som har bättre egenskaper, exempelvis högre hållfasthet och tänjbarhet, än jämförbara syntetiska material. Dessutom har man testat att hetta upp bambun till 400 grader utan att materialets härdighet sviktar.
Ford nämner inte vilka delar i bilen som kan tänkas övergå till material baserat på bambu, men vi misstänker att det först och främst rör sig om interiöra detaljer även om vissa andra komponenter säkerligen skulle kunna framställas med hjälp av bambu.
Det är inte första gången som Ford tänker utanför boxen vad gäller klimatsmarta material och tillverkningsprocesser. De inledde sitt forskningsarbete kring hållbara material redan år 2000 och har sedan dess presenterat flera möjliga alternativ, bland annat interiör av återvunna PET-flaskor, olika plastdelar gjorda av restprodukter från ketchuptillverkning samt ännu fler plastdetaljer tillverkade av restprodukter från tequila-tillverkning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se