Förnybar bensin testas av Neste och Volvo Cars
Världens största producent av förnybar diesel och förnybart flygbränsle, Neste, är i slutfasen av testandet – som genomförs tillsammans med Volvo Cars – av en förnybar bensin tänkt för kommersiellt bruk.
Neste, ett petroleumbolag med huvudkontor i finska Esbo, meddelar nu att man är på upploppet av framställningen av en förnybar bensin för kommersiellt bruk. Sluttestandet genomförs bland annat tillsammans med Volvo Cars genom motorbolaget Powertrain Engineering Sweden AB.
Företaget menar att det har saknats kommersiella drop-in-lösningar kapabla att ersätta fossil bensin och att målet för den förnybara bensinen är att den ska få motsvarande roll för bensinbilar som förnybar diesel har för dieselbilar.
Till 2030 ska Sverige ha minskat utsläppen med 70 procent för inrikes transporter, minus flyget, och regeringen vill dessutom minska utsläppen från bensindrivna bilar med 28 procent till samma år, något som är tänkt att bli verklighet med hjälp av ett förhöjt beroende av biodrivmedel.
Neste hävdar att deras förnybara bensin kan reducera växthusgasutsläppen med 65 procent jämfört med fossilt bränsle, och siktar på att förbättra den siffran till 90 procent på sikt, något som hade gjort utsläppen jämförbara med en elbil ur ett livscykelperspektiv.
– Vi är glada och stola att testa, samt på sikt lansera produkten i Sverige och därmed stödja regeringens ambitiösa klimatmål. Under de senaste åren har vi hjälpt svenska kunder att minska sitt koldioxidavtryck med hjälp av vår förnybara diesel, och nu ser vi fram emot att fortsätta resan med förnybar bensin, säger Carl Nyberg, vice vd för förnybara vägtransporter på Neste i ett pressmeddelande.
Bensinen i fråga är en så kallad ”drop-in”-lösning och uppfyller, enligt Neste, standard EN228, något som innebär att den kan användas i befintliga och nya bensin- och hybridbilar. Resultaten från testerna med Volvo Cars ska utvärderas och därefter ska kommersiella tester påbörjas i Sverige. Neste hoppas kunna lansera produkten inom en snar framtid.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se