Foto: metamorworks / Shutterstock

Forskare: Autonoma fordon kan försämra folkhälsan

Framtidens självkörande fordon kan innebära att färre väljer att promenera eller cykla, enligt forskare vid KTH som släppt en studie i ämnet. Rapportförfattarna menar att folkhälsan därmed kan försämras.

Nästan alla biltillverkare lägger stor fokus på utveckling av självkörande teknik och många anser att det är framtiden för mobilitet. En grupp forskare på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, ställde sig frågan ”vilken inverkan kommer självkörande teknik att ha på Stockholms transportsystem?”. Det mynnade ut i en studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Transportation Research Part A.

LÄS OCKSÅ: Volkswagen funderar på den självkörande framtiden 

I studien kom de fram till att fritidsresandet kan komma att påverkas mest av framtidens autonoma fordonstrafik. Utöver den hälsomässiga aspekten finns också den miljömässiga: fordonstrafik leder till buller och utsläpp.

– Det är självklart positivt att människor enklare kan resa till vänner eller fritidsaktiviteter, men det kan även ge negativa konsekvenser i samhället, säger forskarstuderande Erik Almlöf vid ITRL-labbet på KTH, i ett pressmeddelande.

Erik Almlöf, forskarstudent vid KTH. Foto: Mikael Sterner / KTH

Föga förvånande berörs främst människor i förorter och stadsnära kommuner och enligt skribenterna kommer barn och ungdomar i ökad utsträckning välja självkörande fordon framför att gå eller cykla. Det är något som man i studien ser allvarligt på och därför uppmanas politiker och beslutsfattare att prioritera en mer övergripande stadsplanering.

– Jag tror ingen vill ha en framtid där barnen exempelvis alltid väljer att enkelt åka med en självkörande bil till skolan eller kompisar i stället för att cykla. Barn ska ges alla chanser att röra på sig. Vi måste som samhälle tänka över hur vi egentligen vill använda den självkörande tekniken. Vi kan inte förbjuda biltrafik, den har sin plats. Men gång- och cykeltrafik har också sin, och ger positiva bieffekter, säger Erik Almlöf.