Framsteg för extremt snabbladdade batterier
Ett oberoende laboratorium har testat israeliska StoreDots så kallade XFC-batterier och kommit fram till att de har förutsättningar att i framtiden förändra spelplanen för elbilar.
StoreDot, ett batteriteknikföretag från Israel, skrev vi om redan 2017 då de menade att de skulle ta fram ett elbilsbatteri som kan laddas fullt på bara fem minuter och att tekniken skulle vara redo för marknadslansering tre år senare. Riktigt så bra har det inte gått, men StoreDot har inte gett upp och både forskar och utvecklar mycket kring så kallade XFC-batterier. XFC står för ”Extreme Fast-Charging”, med andra ord extremt snabbladdade batterier.
Tidigare i år har vi uppmärksammat att Volvo Cars och Polestar tror på det StoreDot sysslar med och båda företagen har därför valt att investera i det israeliska bolaget.
Nyligen uttalade sig StoreDots vd Doron Myersdorf om prognosen för solid state-batterier, det vill säga batterier med fast elektrolyt i stället för flytande. Han sa att det återstår minst tio år innan renodlade solid state-batterier finns på bred front för användning i elbilar. StoreDot satsar för närvarande på så kallade semi-solid-batterier där flytande och fast elektrolyt kombineras (kallas ibland hybridelektrolyt).
Nu meddelar det israeliska laboratoriet Shmuel De-Leon Energy att de har genomfört tester på StoreDots extremt snabbladdade batteri. Slutsatsen de kommit fram till, genom att testa StoreDots pouch-celler (finns ännu ingen lämplig benämning på svenska) på 30 Ah, är att de har hög energitäthet på 300 Wh/kg (Tesla Model 3 ligger på omkring 260 Wh/kg) och att de kan hantera tusen extrema snabbladdningar i följd.
Shmuel De-Leon Energy beskriver StoreDots batteriteknik som ett genombrott som kommer att förändra spelplanen för fordonsindustrin.
StoreDot har som mål att 2024 lansera ett elbilsbatteri som på fem minuter kan laddas med energi för 16 mils körning, att 2028 nå samma mängd energi/räckvidd med tre minuters laddning och om ungefär ett årtionde ska tiden vara nere i två minuter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se