Genombrott för batteriteknik – enligt kinesisk start-up
Den kinesiska start-upen Greater Bay Technology hävdar att de utvecklat ett elbilsbatteri som ska prestera lika bra i kallt som varmt väder. Det kan betyda ett genombrott för batteritekniken.
Som en ny aktör i batteritillverkningsindustrin grundades Greater Bay Technology under 2020. Ett företag sprunget ur den statligt ägda biltillverkaren Guangzhou Automobile Group, GAC. Företaget har redan hunnit bli värderat till över en miljard dollar, och tidigare har man främst fokuserat på extremt snabbladdande batterier.
Nu meddelar Greater Bay Technology att deras nya Phoenix-batteri kan råda bot på de problem elbilsbatterier drabbas av i kyla.
Enligt dem ska batteriet kunna värmas från -20 grader celsius till +20 på endast fem minuter. Det gör att litiumjonbatteriet ska kunna användas som normalt, och laddas normalt, inom sex minuter under alla väderförhållanden. Något som ska möjliggöras tack vare att de nya Phoenix-battericellerna är gjorda av supraledande material med termisk hanteringsteknik.
– Phoenix-batteriet hanterar inte bara den långa laddningstiden för elbilar, utan även andra smärtpunkter. Det spelar ingen roll om det är en varm dag eller en kall dag, Phoenix-batteriets räckvidd kommer inte att påverkas, säger Huang Xiangdong, Greater Bays medgrundare och ordförande, i ett uttalande.
I nuläget befinner Greater Bay Technology sig fortfarande i utvecklingsstadiet. Men man hävdar att det nya Phoenix-batteriet ska börja användas redan under nästa år. Då i några av modellerna hos elbilstillverkaren Aion, ett undermärke till GAC. Samtidigt för man samtal med andra biltillverkare om att använda batteriet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se