GM varumärkesskyddar AR-vindruta
General Motors ansöker om varumärkesskydd för en vindruta med förstärkt verklighet. Den ska kunna blända av för mötande fordon och liknande.
För att minska risken för att bli bländad ute i trafiken söker General Motors varumärkesskydd för en ny sorts ”smart” vindruta. Med hjälp av head up-display med förstärkt verklighet, sensorer och en vindruta med ”smart” glas ska man kunna dimma ner vindrutan precis där det bländande skenet finns.
Enligt varumärkesskydds-ansökan ska systemet reagera när ljuset når över en viss tröskel och ska då kunna mörka ner just den delen av vindrutan. Det skulle då kunna hjälpa till att höja trafiksäkerheten. Men med en så pass avancerad teknik som också är en del av själva vindrutan kan det troligen bli kostsamt att få ett stenskott eller liknande.
När General Motors kan börja använda sig av denna teknik i produktionsbilar är i nuläget oklart.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se