Gordon Murray Design T.27 klarar 0,1 liter/mil
McLaren F1-designern Gordon Murrays citybil T.27 klarade sträckan Brighton-London på motsvarande en deciliter bensin och 37 gram koldioxid per kilometer med en elmotor som levererar 875 newtonmeter i vridmoment.
Det gröna rallyt RAC Future Car Challenge är ett tillfälle att visa upp och testa de mest energieffektiva bilarna och nu är resultaten från årets tävling hopräknade. Vann gjorde Gordon Murrays citybil T.27 som klarade sträckan på 7,0 kWh, vilket omräknat i ”old money” betyder att den gjorde slut på energi motsvarande 0,1 liter per mil på sträckan. Motsvarande utsläpp var 37 gram koldioxid hamnade i naturen för varje kilometer den åkte.
– Den här vinsten betyder ett stort steg framåt i vår kapplöpning att minska bilars energikonsumtion och utsläpp, säger Gordon Murray i ett pressmeddelande.
Utvecklingskostnaden för bilen har slutat på cirka nio miljoner pund, vilket motsvarar drygt 95 miljoner kronor. Hälften av pengarna kommer från Technology Strategy Board som är en statlig intresseorganisation för innovatörer och deras företag.
– T.27 är ett utmärkt exempel på kreativt tänkande, hållbar fordonsdesign, smart ingenjörskonst och innovativ tillverkning som satts samman för att få fram en extremt effektiv elbil, säger David Bott vid Technology Strategy Board.
T.27:s totala räckvidd är cirka 16 mil på en full laddning och när batteriet är slut tar det fyra timmar att ladda upp igen. Den 680 kilo tunga bilen drivs av en elmotor från Zytek på 34 hästkrafter och smått otroliga 875 newtonmeter.
Den som blir sugen på att köpa T.27 får vänta ett tag. Gordon Murray hävdar att tre biltillverkare är intresserade av att bygga bilen men att inga kontrakt är skrivna.
På listan här nedan hittar du de tio första deltagarna som gick i mål. Bland de övriga tävlande syntes bland andra Nissan Leaf, Citroën Nemo och el-versionen av Mercedes Vito.
1. Gordon Murray Design T.27 7.0 kWh
2. Jaguar E-Type Electric 8.5 kWh
3. Smart Fortwo coupe electric 9.7 kWh
4. Volkswagen Golf Blue-e-motion 10.1 kWh
5. Lotus Elise S1 Electric 11.0 kWh
6. MG MGF Electric 11.1 kWh
7. Delta E-4 Coupe 11.5 kWh
8. Proton Saga EV 11.5 kWh
9. Mercedes-Benz A-Class Electric 11.6 kWh
10. Volkswagen Lupo Electric 11.7 kWh
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se