Foto: Circle K

HVO100 – räddaren i dieselnöden

Den förnyelsebara biodieseln HVO100 påstås enligt många bli räddningen för dieselbilar. Tankad med hundraprocentig HVO blir dieselbilen plötsligt miljövänlig, sett ur ett koldioxidperspektiv. Och bäst av allt är kanske att motorn inte kräver några modifieringar eller anpassningar för HVO-bränslet, det är bara att tanka och köra. Så vad är problemet? Vad hindrar alla biltillverkare från att godkänna HVO100 på stört? Bränslet sägs ju ha egenskaper som är identiska med vanlig diesel.

I dagsläget har endast en dryg handfull biltillverkare godkänt att deras bilar körs på HVO100 med bevarade garantier. Alla dieselbilar som finns på marknaden i dag är konstruerade och godkända för att köras på ren fossil diesel som uppfyller den standard som har beteckningen EN590. Ett bränsle som är EN590-klassat kan dock ha olika inblandningar av förnybara bränslen som RME (biodiesel) eller HVO, upp till 49 procent.

HVO100-dieseln beskrivs ofta som en kemisk kopia av fossil diesel men att den är i princip identisk spelar inte så stor roll i regelverkets mening. HVO100 faller nämligen in under en annan standard som kallas EN15940, vilket är standarden för dieselbränsle framställt genom syntes- eller hydrobehandling. Och dit räknas HVO100. Att de två standarderna slås ihop kommer förmodligen inte att ske. Det ser däremot ut som att fler biltillverkare kommer att godkänna båda klassningarna.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill