Hyundai och Kia ska använda TomToms GPS-system
Hyundai Motor Group har tecknat ett avtal med TomTom för att använda GPS-företagets kartor och realtidsdata för trafik – i alla Hyundai- och Kia-modeller i Europa.
De flesta känner nog till företaget TomTom för sina GPS-apparater som privatpersoner köpte för länge sedan och monterade på vindrutans insida i sina bilar. Sådana prylar känns överflödiga i dagens tekniska bilar där GPS är integrerad i infotainmentsystemet, och utan att kosta skjortan som de gjorde för tio år sedan.
Men företaget TomTom finns kvar, deras produkter har däremot utvecklats något – eller ja, faktiskt så mycket att de snarare kan ses som tjänster. För privatpersoner finns en app att ladda ner och mot en kostnad får man använda GPS-systemet. För företag finns en karttjänst att använda, vilket Hyundai Motor Group nu väljer att göra i alla Hyundai- och Kia-bilar på den europeiska marknaden. Även Genesis-bilar förses med tekniken, så Hyundai ser det här som ett fördjupande av ett befintligt samarbete.
Karttjänsten kommer hjälpa bilarnas befintliga assistanssystem att i förväg få information om hastighetsförändringar, kurvor och annat viktigt.
– Vi är glada över att alla Hyundai- och Kia-förare i Europa kommer att dra nytta av den komfort och säkerhet som TomToms högklassiga geolokaliseringsteknik ger. TomTom är en partner som vi litar på för att leverera mycket exakt kartdata som förbättrar vår Highway Driving Assist-teknik och trafikinformation i realtid som hjälper oss att optimera navigeringsvägledning och ETA, säger Haeyoung Kwon, Hyundai Motor Groups vicepresident och chef för utvecklingsgruppen för infotainment, i ett uttalande.
Hyundai är inte den första biltillverkaren som för dialog med TomTom, även Volkswagen har samarbetat med företaget. Och för några år sedan meddelade Volvo Cars att de skulle börja använda TomToms tjänster med start 2019 – så blev det dock aldrig, eftersom Volvo Cars i stället valde Google som samarbetspartner.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se