Jaguar testar svänghjulshybrid
Jaguar vill också ha en hybriddriven modell men de tänker inte göra som alla andra. I stället för en vanlig lösning med elmotor och batteripaket undersöker Jaguar möjligheten att utrusta bilarna med en svänghjulslösning.
Snart sagt alla världens stora biltillverkare utvecklar bilar med hybriddrift. Den vanligaste formen är att kombinera en bensinmotor med en elmotor och ett batteripaket. Tata-ägda Jaguar berättar nu mer om sina olika projekt på området och avslöjar att ett av dem handlar om ett svänghjulssystem.
Systemet är inte helt olikt det Porsche använder i tävlingsbilen 911 GT3 R Hybrid. Jaguar undersöker dock möjligheten att använda systemet i en vanlig personbil och gör just nu tester med en Jaguar XF utrustad med systemet som går under förkortningen FHSPV (Flywheel Hybrid System for Premium Vehicles). Jaguar driver projektet i samarbete med de brittiska företagen Flybrid Systems, Torotrak, Xtrac, Prodrive och Technology Strategy Board. I likhet med andra liknade system använder Jaguar ett svänghjul i kompositmaterial som kan rotera upp till 60000 varv per minut och enkelt uttryckt ersätter batteriet som används i vanliga hybridsystem. Svänghjulet lagrar energi, upp till 80 hästkrafter, vid vanlig körning och kan sedan släppa ifrån sig all den uppbyggda energin under sju sekunder. Enligt Jaguar ska hela processen leda till en 20 procentig minskning av den genomsnittliga förbrukningen. De stora fördelarna med ett svänghjulssystem uppges vara att det kostar mindre, tar mindre plats och är nästan hälften så tungt som ett vanligt hybridsystem.
Även om det är möjligt att Jaguar kan släppa en ”flybrid” i framtiden pågår det flera parallella hybridprojekt inom Jaguar Land Rover-väggarna. Vid slutet av året ska Land Rover börja testa en dieselhybrid i form av en Range Rover Sport med en 3,0-litersdiesel och en elmotor under huven. Målet är att kunna köra upp till 30 kilometer enbart på el och att det genomsnittliga koldioxidutsläppet inte ska överstiga 100 g/km.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se