Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Jetson One – flygande farkost för förmögna

Flygande bilar är framtiden. Det verkar i alla fall ganska många tycka. Nu har en svensk variant blivit verklighet på marknaden som vi har fått kika närmare på.

Det finns 177 företag som på ett eller annat sätt jobbar med att få fram flygande bilar. Sju av dem har tagit fram en produkt, men bara två erbjuder sin till marknaden. Det hävdar i alla fall grundarna av Jetson, ett företag som nu visar upp sin så kallade VTOL-farkost (vertical take-off and landing) i Stockholm.

Det är svenska entreprenören Peter Ternström och hans kompanjon, ingenjören Tomasz Patan från Polen som ligger bakom maskinen. Den heter Jetson One och är en enmans-farkost som klarar av att vara i luften i 20 minuter om föraren inte väger för mycket. Maxlasten är 100 kilo, men bär man runt på den sortens vikt kan man inte flyga mer än 12 minuter.

Det låter kanske inte så mycket, särskilt inte till priset av 800 000 kronor, men det lilla lättviktsfordonet väger själv inte mer än 90 kilo, med sin ram av aluminium. Dessutom kan man köpa till extra batterier som man på ett par minuter ska kunna byta ut enkelt. Man laddar alltså batteriet utanför fordonet, och kan då ha flera laddade batterier om man vill fortsätta flyga efter 20 minuter.

Varje arm har två motorer.
Varje arm har två motorer.
Varje arm har två motorer.
Belysning fram.
Belysning fram.
Belysning fram.
Belysning baktill.
Belysning baktill.
Belysning baktill.
Det finns en ”klo” för mobilen.
Det finns en ”klo” för mobilen.
Det finns en ”klo” för mobilen.
1 AV 4
Varje arm har två motorer.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 4
Belysning fram.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 4
Belysning baktill.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 4
Det finns en ”klo” för mobilen.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Batteriet är av litiumjon och driver åtta motorer på fyra armar i ett ”H”, två motorer per arm. Den totala effekten är 84 kW och den kan flyga i max 102 km/h och hur högt som helst.

– Men det är mycket roligare att flyga lågt så att man verkligen känner hastigheten, säger Tomasz Patan och ögonen glittrar till när han tänker på känslan av att köra Jetson One.

Enligt Peter Ternström är den betydligt enklare att köra än en helikopter, och även bil. Man startar den med en pytteliten knapp, därefter lyfter man med ett reglage till vänster och styr riktningen med en joystick-liknande spak till höger. Reglaget har tre lägen, 1 för nybörjare, 2 för medel och 3 för avancerat läge. Framöver ska de tre lägena kunna programmeras om för att passa varje enskild kund.

– Vårt mål är att vem som helst ska kunna bli pilot, utan att behöva ta pilotcertifikat, säger han under visningen.

Hur ska det fungera?

– När vi under nästa år kommer leverera produkten till kunder kommer de få en tvådagarsutbildning av oss, med ett avslutande teoretiskt test, innan man får åka hem med sin Jetson One, berättar Tomasz Patan.

Om de riktigt riktar sig till ”vem som helst” går att ifrågasätta, dels med tanke på priset och dels eftersom de än så länge väljer vilka de säljer till – och framför allt inte säljer till.

– Vi vill inte att folk ska köpa vår produkt och krascha den direkt, så vi har sålt till välkända personer främst i USA som skulle få för mycket skit om de gjorde dumheter med den, säger Peter Ternström.

Han berättar att även om det inte krävs pilotcertifikat så har man större chans att få köpa Jetson One om man har det, eftersom de då kan vara säkra på att personen har erfarenhet och kontroll över fordonet. Så fritt fram för den som har pilotcertifikat!

Tomasz Patan och Peter Ternström bredvid Jetson One.
Tomasz Patan och Peter Ternström bredvid Jetson One.
Tomasz Patan och Peter Ternström bredvid Jetson One.
Teknikens Världs Sanne Väli-Tainio fick provsitta.
Teknikens Världs Sanne Väli-Tainio fick provsitta.
Teknikens Världs Sanne Väli-Tainio fick provsitta.
Reglaget för att bestämma hur högt man vill flyga. De tre siffrorna motsvarar olika nivåer – nybörjare, medel och avancerad.
Reglaget för att bestämma hur högt man vill flyga. De tre siffrorna motsvarar olika nivåer – nybörjare, medel och avancerad.
Reglaget för att bestämma hur högt man vill flyga. De tre siffrorna motsvarar olika nivåer – nybörjare, medel och avancerad.
Spaken som man styr farkosten i sidled eller för att svänga på traditionellt vis. Och en liten klämma för mobilen.
Spaken som man styr farkosten i sidled eller för att svänga på traditionellt vis. Och en liten klämma för mobilen.
Spaken som man styr farkosten i sidled eller för att svänga på traditionellt vis. Och en liten klämma för mobilen.
1 AV 4
Tomasz Patan och Peter Ternström bredvid Jetson One.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 4
Teknikens Världs Sanne Väli-Tainio fick provsitta.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 4
Reglaget för att bestämma hur högt man vill flyga. De tre siffrorna motsvarar olika nivåer – nybörjare, medel och avancerad.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 4
Spaken som man styr farkosten i sidled eller för att svänga på traditionellt vis. Och en liten klämma för mobilen.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Än så länge har de sålt tolv farkoster. Att de flesta köpare bor i USA beror på att det är lagligt att flyga den där. Peter Ternström betonar att det egentligen är lagligt i Sverige också, eller snarare att det inte är olagligt, eftersom farkosten inte ingår i en klassificering.

– Det kommer komma inom två–tre år, och då kommer reglementet förmodligen att se ut som det amerikanska. Det vill säga: du får flyga utan pilotcertifikat, men inte i städer och inte nära flygplatser. Bor du på en gård kan du utan problem starta och landa på din egen tomt.

Hur ser prognosen ut för flygande bilar?

– Flygande farkoster är framtiden. Det här är bara början. Vi håller på att ta fram en tandemvariant också, och i framtiden – när batterier uppdaterats – kommer mycket av trafiken ske i luften.

Säkerheten var förstås också något som nämndes. Farkosten ska klara av att landa säkert även om en eller till och med två motorer slutar fungera – om de sitter på olika armar. Men det ska naturligtvis inte hända om man flyger i öppna områden och på ett kontrollerat vis, enligt grundarna.

Nu påbörjas en testperiod som ska vara klar i mars. Därefter får vi provflyga innan produktionen drar igång och kunderna till slut kan få sina flygfän levererade. Vi ser fram emot provflygningen.