Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Sluttankat 2035. EU förbjuder försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035.Sluttankat 2035. EU förbjuder försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035.Sluttankat 2035. EU förbjuder försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035.
Sluttankat 2035. EU förbjuder försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035. Foto: CFoto / Stella Pictures / DDP Images

Klart: EU förbjuder nya bensinbilar och dieselbilar 2035

Knappt 12 år kvar.

Sen får det inte säljas nya bilar i Europa med bensin- eller dieselmotor.

EU-parlamentet har röstat och nej-sidan vann med 340 mot ja-sidans 279. 

Förslaget har varit på gång en tid men nu är det klubbat och klart. EU-parlamentet har röstat igenom ett förbud mot försäljning av nya bilar med bensin- eller dieselmotor från och med 2035, om knappt 12 år.

Det var en förvånansvärt jämn omröstning då förslaget varit aktuellt en tid och alla mer eller mindre räknade med att det skulle klubbas igenom. De som röstade för ett förbud vann med 340-279 och 21 personer var frånvarande vid röstningen. Röstningen bestämde också en sänkning av koldioxidutsläppen med 55 procent jämfört med nivån 2021 för personbilar och en sänkning med 50 procent för transportbilar senast 2030.

Biltillverkare som tillverkar färre bilar än 1 000 till 10 000 personbilar, eller 1 000 till 22 000 transportbilar, kan undantas från regeln om sänkningar fram till slutet av 2035.

De som bygger färre bilar än 1 000 per år kommer fortsatt att vara undantagna.

Livscykelanalys klar 2025

Redan 2025 ska EU presentera en beräkningsmodell för att bestämma det totala klimatavtrycket för en bil under dess livslängd. Vartannat år ska EU sedan presentera en rapport för att se hur bra det går att nå målsättningen med noll i klimatavtryck från de lätta fordonen inom transportsektorn 

Senast i december 2026 ska EU ha hittat en metod för att försöka mäta skillnaden mellan uppgivet koldioxidutsläpp och verkligt utsläpp vid verklig körning. Metoden ska sedan användas för att fasställa en tillverkares faktiska avtryck.

Hela lagförslaget godkändes i oktober förra året. Förslaget ska nu skickas formellt godkännas av EU-rådet.

Efter omröstningen förklarade EU-parlamentets förhandlare Jan Huitema att förbudet mot bensin- och dieselbilar i EU var ett viktigt steg för att nå klimatneutralitet 2050.

Flera biltillverkare har redan justerat sina modellprogram för att matcha ett kommande förbud och flera tillverkare slutar tidigare än 2035 att sälja bensin- och dieselbilar.

Trots det har flera biltillverkare varit emot ett förbud som de menar kommer att påverka försäljningen av bilar som kräver fossila bränslen.

TEST: 3 små och billiga bensinbilar