Koenigseggs elmotor Terrier – så funkar den
Säg hej till Terrier – svenska Koenigseggs egenutvecklade elektriska drivenhet som uppges vara den kraftfullaste i världen i relation till sin storlek. Två elmotorer ger totalt 680 hästkrafter.
Koenigsegg väntas leverera de första exemplaren av superhybriden Gemera någon gång nästa år och nu får vi veta mer om elmotorerna som driver bakhjulen. Koenigsegg presenterar drivlineenheten som kallas Terrier och dess två elmotorer som kallas Quark.
I Terrier finns Koenigseggs egenutvecklade växelriktare David som har sex faser och endast väger 15 kg, samt två så kallade Quark-motorer. Varje Quark utvecklar 340 hästkrafter och 600 newtonmeter. Totalt kan en Terrier-enhet leverera 680 hästkrafter och 1 100 newtonmeter och eftersom den använder två elmotorer blir momentstyrningen effektiv.
Enligt Koenigsegg är Quark-motorn en blandning av en radial och en axial motor, vilket ska ge en optimal blandning av hög effekt och högt vridmoment. De kallar tekniken Raxial Flux.
Terrier-enheten väger 85 kg och uppges kunna skruvas fast direkt i en kolfibermonocoque utan någon hjälpram. Enligt Koenigsegg är Terrier branschledande sett till effekt/vridmoment/vikt-förhållande. Utöver elbilar och hybrider ser Koenigsegg ett användningsområde i båtar och VTOL-fordon (VTOL står för Vertical Take-Off and Landing, det vill säga flygplan som kan starta och landa vertikalt).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se