Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Koenigsegg

Koenigseggs elmotor Terrier – så funkar den

Säg hej till Terrier – svenska Koenigseggs egenutvecklade elektriska drivenhet som uppges vara den kraftfullaste i världen i relation till sin storlek. Två elmotorer ger totalt 680 hästkrafter.

Koenigsegg väntas leverera de första exemplaren av superhybriden Gemera någon gång nästa år och nu får vi veta mer om elmotorerna som driver bakhjulen. Koenigsegg presenterar drivlineenheten som kallas Terrier och dess två elmotorer som kallas Quark.

I Terrier finns Koenigseggs egenutvecklade växelriktare David som har sex faser och endast väger 15 kg, samt två så kallade Quark-motorer. Varje Quark utvecklar 340 hästkrafter och 600 newtonmeter. Totalt kan en Terrier-enhet leverera 680 hästkrafter och 1 100 newtonmeter och eftersom den använder två elmotorer blir momentstyrningen effektiv.

En Quark, en Terrier, en David och en 33-centilitersburk för skala. Foto: Koenigsegg

Enligt Koenigsegg är Quark-motorn en blandning av en radial och en axial motor, vilket ska ge en optimal blandning av hög effekt och högt vridmoment. De kallar tekniken Raxial Flux.

Terrier-enheten väger 85 kg och uppges kunna skruvas fast direkt i en kolfibermonocoque utan någon hjälpram. Enligt Koenigsegg är Terrier branschledande sett till effekt/vridmoment/vikt-förhållande. Utöver elbilar och hybrider ser Koenigsegg ett användningsområde i båtar och VTOL-fordon (VTOL står för Vertical Take-Off and Landing, det vill säga flygplan som kan starta och landa vertikalt).