Lamborghini forskar om syntetiska bränslen för att säkra sina V10- och V12-motorers framtid. Foto: Shutterstock

Lamborghini ska forska om syntetiska bränslen

Lamborghini har startat forskning kring syntetiska bränslen för att hålla sina förbränningsmotorer vid liv lite längre. Det är helt separat från koncernsyskonen Porsche och Volkswagens befintliga forskning.

Elektrifieringen håller på att ta över bilbranschen, vilket på många sätt är bra. Några som inte är helt nöjda med det är sportbilstillverkarna, dels eftersom det är en utmaning i sig att plötsligt producera snabba bilar som är mycket tyngre än traditionella bilar med förbränningsmotor. Dels för att just den där förbränningsmotorn ger ifrån sig ljud som försvinner med en elektrisk drivlina.

Flera biltillverkare har därför valt att forska om och utveckla så kallade syntetiska bränslen, det vill säga bränslen som kan användas till förbränningsmotorer men utan att göra några större avtryck på miljön. Porsche är exempel på ett märke som uttalat sig om detta i flera år och nu ska även koncernsyskonet Lamborghini starta sådan forskning. Den ska vara helt separat från det Porsche sysslar med.

– Vi investerar i vår egen syntetiska bränslekanal och det gör Porsche också. Vi vill ha vårt eget sätt att designa och utveckla potentiella sätt att hålla våra motorer vid liv, kommenterar Francesco Scardaoni, Lamborghinis regiondirektör för Asien och stillahavsområdet.

Lamborghini har redan berättat att de planerar elektrifierade modeller, men satsar nu på syntetiska bränslen för att kunna behålla sina V10- och V12-drivna bilar. Det framgår däremot inte vad forskningen går ut på rent konkret. Porsche vet vi har investerat i företag som arbetar för att ta fram gas genom kolavskiljning.

Till en början kommer bränslet troligtvis vara kostsamt, men i framtiden ska det inte kosta mer än dagens diesel och bensin.