Lufthybrid ska sätta fart på Peugeot och Citroën
De flesta biltillverkare bygger hybridbilar med bensin/diesel- och elmotorer. Så även Peugeot och Citroën men nu har fransmännen presenterat sin senaste hybridlösning som byter batterierna mot lufttankar.
Att bilar som går på vatten eller luft är en ouppnåelig dröm får vi ofta höra men kanske är det inte så omöjligt ändå. PSA (Peugeot Citroën) firar just nu något de kallar Innovation Day och presenterar en ny drivlina kallad Air Hybrid. Systemet består av en konventionell bensinmotor, en planetväxel och en hydraulmotor som drivs av komprimerad luft. Parallellt med avgassystemet löper en stor lufttank i mitten av bilen.
PSA är något förtegna om detaljerna men berättar systemet konstrueras för att kunna sättas i en vanlig bil, till exempel Citroën C3 eller Peugeot 208 som då inte skulle dra mer än cirka 0,3 l/mil och släppa ut mer än 69 g/km. En bil med lufthybridsystemet monterat ska kunna köras på enbart bensin, luft eller en kombination av de två. Körning enbart på luft rekommenderas endast i lägre farter och PSa beräknar att mellan 60 och 80 procent av all stadskörning ska kunna ske enbart med luftkraft. När bilen bromsar ska ett bromskraftåtervinningssystem fungera på ungefär samma sätt som i en bensin-/elhybrid, bortsett från att det är luft som pumpas in i tanken.
Lufthybridsystemet ska inte öka bilens vikt med mer än 100 kilo och den stora fördelen enligt PSA är att det består av väldigt enkla och billiga delar. Det finns inga dyra och komplicerade delar, till exempel ett litiumjonbatteri, som kräver dyr service eller stora produktionsanläggningar. Därför tror man att ett lufthybridsystem skulle passa bra på utvecklingsmarknader, till exempel Kina och Ryssland.
Den första PSA-bilen med ett lufthybridsystem sägs gå i serieproduktion 2016 men redan på Genèvesalongen i mars kan vi komma att få se en konceptbil med det annorlunda hybridsystemet. Projektet är en del i PSA-gruppens mål att ha en bilmodell som ska dra max 0,2 l/mil senast 2020.
https://youtu.be/rjqFihLltSY?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se