Många toppolitiker väljer bort miljöbilar
I dagsläget är det få ministrar i riksdagen som kör miljöbil så Teknikens Värld passar på att ge dem biltips.
Inte mer än en tredjedel av bilarna som ägs av ministrar och riksdagsledarmöter är miljöbilsklassade och många av bilarna kan närmast betecknas som miljöbovar. Inte ens miljöminister Lena Ek (C) äger en miljöbil då hon rattar en Volvo V70 från 2010. Ett annat alternativ för henne skulle kunna vara Toyota Auris Touring Sports som är en miljöbilsklassad familjekombi som lastar nästintill lika mycket som en Volvo V70.
Enligt undersökningen som SVT gjort är Kristdemokraternas Göran Hägglund och Stefan Attefall värst då de äger två bilar var. En av civilminister Attefalls bilar är en Chevrolet Trans Sport som enligt transportstyrelsen släpper ut 208 gram koldioxid per kilometer. Attefalls pressekreterare uppger att han nyligen köpt en Volkswagen Sharan som är bränslesnålare och ska sälja sin Cheva. Ett bättre val i miljösynpunkt är exempelvis Citroën Grand C4 Picasso som med sin e-HDi 115-motor är miljöbilsklassad.
Göran Hägglund kör i dagsläget en BMW 316 från 1997 men det kanske är dags att investera i en begagnad Toyota Prius eller Honda Insight. Enligt SVT:s undersökning visar det sig att de blå partierna är de värsta miljöbovarna och statistiken ser ut så här:
Regeringen
3 av 11 personbilar är miljöbilar, 27 procent.
Riksdagsledamöterna
81 av 263 personbilar är miljöbilar, 31 procent.
Moderaterna: 17 av 97 personbilar är miljöbilar, 18 procent.
Folkpartiet: 3 av 18 personbilar är miljöbilar, 17 procent.
Centern: 11 av 26 personbilar är miljöbilar, 42 procent.
Kristdemokraterna: 7 av 15 personbilar är miljöbilar, 47 procent.
Socialdemokraterna: 27 av 81 personbilar är miljöbilar, 33 procent.
Miljöpartiet: 10 av 12 personbilar är miljöbilar, 83 procent.
Vänsterpartiet: 3 av 5 personbilar är miljöbilar, 60 procent.
Sverigedemokraterna: 3 av 9 personbilar är miljöbilar, 33 procent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se