Mazda har byggt sin sista wankelmotor
En epok ser ut att ha gått i graven när Mazda i fredags byggde sin sista wankelmotor. Nu satsar de fullt ut på SkyActiv-tekniken.
Det har varit många bud om wankelmotorns framtid inom Mazda. I och med nedläggningen av RX-8 finns det ingen modell som drar nytta av den sköna kraft som en rotationskolvmotor genererar. Men Mazdas PR-avdelning har ändå hållit wankelfanan högt och för ett drygt halvår sedan twittrade de – till mångas glädje – att en ny generation wankelmotor är på gång. Dessutom sa Mazda-chefen Takashi Yamanouchi för inte så länge sedan att wankelmotorn kommer att leva kvar som en viktig del av Mazdas själ och amerikachefen Robert Davis sa för bara ett par månader sedan att någon form av SkyActiv-wankelmotor kommer att finnas i framtiden.
Men i fredags, 22 juni 2012 för att vara exakt, byggde Mazda sin sista wankelmotor. Det rapporterar branschtidningen Automotive News. I stället ska Mazda, som har det tungt ekonomiskt, satsa stenhårt på sin SkyActiv-teknik som redan rönt stora framgångar, bland annat i form av CX-5 som är en säljsuccé på hemmamarknaden.
Frågan är om vi får se en wankelmotor från Mazda igen. Vi kan inte utesluta att det skulle kunna ske med tanke på wankelmotorns fördelar med varvvillighet, kraft och sköna ljud. Tre faktorer som ägare till wankelmotorbilar gärna talar varmt om. Nackdelen är dock hög förbrukning, något som Mazda inte riktigt fått bukt med och det är främst det som har avgjort motortypens framtid.
Det har tidigare snackats om någon form av hybridbil från Mazda där en wankelmotor ska tjäna som räckviddsförlängare. Om detta bara har varit snack eller om det verkligen ligger något sådant i Mazdas schema återstår att se.
Även Audi har varit och nosat på wankelhybridteknik, vilket du kan läsa mer om via länk nedan.
Wankelmotorns historia i korthet
Motorns fördelar med mjuk och tyst gång fick många tillverkare att titta på Felix Wankels konstruktion och NSU skrev licensavtal med en lång rad biltillverkare och motorcykeltillverkare. Bland annat med Mazda 1961 som på allvar tog wankelmotorn till sig (bilden intill visar wankelmotorn som NSU skickade till Mazda i Hiroshima tillsammans med tekniska ritningar).
Medan Mazda fortsatte att förbättra och använda wankelmotorn lade NSU ned tillverkningen efter ett misslyckat produktionssammangående med Citroën under namnet Comotor. Tillverkningen av wankelmotorerna blev för dyr. Sedermera blev NSU uppköpta av Volkswagen och ingick i Audi NSU Auto-Union AG.
Ryska VAZ gav sig också på att utveckla och tillverka wankelmotorer under 1970-talet och årtiondet därefter, dock utan några avtal med varken NSU eller Mazda.
Sista wankelmotorbilen i produktion var Mazda RX-8 som lades ned i slutet av 2011 bortsett från japanska specialversionen Spirit R som avslutats först nu. 22 juni 2012 tillverkades sista wankelmotorn hos Mazda, 45 år efter deras första.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se